loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

      {پیوند اسطوره با دین 218}

 

 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 140}

 

ادامه...👇

 

{ از فقرهٔ 17 از فرگرد اول وندیداد می توان استدلال نمود که 👈گیلان مسقط الرأس فریدون می باشد، چه در فقرهٔ مذکور آمده است : «چهاردهمین کشوری که من اهورامزدا بیافریدم ورنه چهارگوشه می باشد، در آنجا که فریدون کشنده اژی دهاک تولّد یافت. اما اهریمن بدکنش در آنجا حیض غیر طبیعی بیافرید و غیر آریایی را (خارجه را) بر آن مملکت مسلّط داشت». در هر جایی از اوستا که از فریدون ذکری شده می بینیم که او در مملکت 👈ورنه برای فرشتگانی قربانی کرده است از این قبیل در آبان یشت و درواسپ یشت و رام یشت و ارت یشت و زامیاد یشت که ذکرش بیاید. ورنه را غالب مستشرقین دیلم یا گیلان کنونی دانسته اند، تفسیر پهلوی اوستا نیز ورنه را به پدشخوارگر تفسیر کرده است که عبارت باشد از ناحیهٔ کوهستانی جنوبی غربی دریای خزر، بندهش در فصل 12 در فقره 17 می نویسد: «پدشخوارگر کوهی است که در طبرستان و گیلان واقع است».

به قول وست (احتمالاً ادوارد ویلیام وست از محققین ایرانشناس انگلیسی) محققاً پدشخوارگر در جنوب قفقاز واقع است و اکنون البرز نامیده می شود. به هر حال ورنه محلی است در گیلان، در پهلوی ورنیک گفته اند، به قول یوستی هنوز دهی موسوم به ورک در طرف شرقی ساری واقع است. 

ورنه چهارگوشه خوانده شده است. تفسیر پهلوی توضیحات داده گوید نخست برای آنکه چهار راه به سوی ورنه دلالت می کند، آن را چهار گوشه گفتند، دوم آنکه ورنه دارای چهار شهر عمده است همان طوری که غالباً از دیوهای مازندران اسم برده شد، بسا در اوستا نیز از دیوها و دروغ پرستان ورنه یاد شده است. از این قبیل در وندیداد فرگرد 10 فقرهٔ 14 و یسنا 27 فقرهٔ 1 و آبان یشت فقرهٔ 22 و مهر یشت فقرهٔ 97 و فروردین یشت فقرهٔ 71. }

 

به فقراتی که استاد پورداود در مقاله خویش اشاره نمودند توجه فرمایید : 👇

 

{ «18: چهاردهمین کشور با نزهت که من اهورا مزدا آفریدم #ورنه چهارگوش varena است که در آن 👈 فریدون قاتل آژی دهاک زاییده شده است. اهریمن پرمرگ بر ضد آن آفت بی قاعدگی غیر عادی زنانه و تجاوزات بیگانه پدید آورد.» (وندیداد، فرگرد اول فقرهٔ 18)

پانویس : منظور از سرزمین ورنه در بند 18 فصل اول وندیداد به اتفاق همهٔ اوستاشناسان عبارت از گیلان و دیلم است و مقصود از تجاوزات بیگانه مداخلهٔ تورانیان و تازیان و آشوریان در این ناحیه است و تازیان در سدهٔ هفتم قبل از میلاد در لشکر کشی ساروکین پادشاه مقتدر آشور و نینوا زحمت ایرانیان ساکن مغرب ایران را فراهم می نمودند. 

 

« 14: من دیوهای #ورنه (یا گیلان و دیلم) را بیرون می کنم. من دیو باد بد را از این خانه، از این برزن، از این بخش، از این کشور و حتی از تن مردی که به جسد مرده آلوده شده و از تن زنی که از جسد مرده ناپاک شده و از تن رئیس خانه، رئیس برزن، رئیس بخش، رئیس کشور و از تن همه مردمان نیک جهان بیرون می کنم. » (اوستا، وندیداد، فرگرد 10 فقرهٔ 14)

 

 «1: اینک آن بزرگ تر از همه را اهو و رد  برگزینیم، آن اهورا مزدا را برای برانداختن اهریمن نابه کار، برای برانداختن (دیو) خشم خونین سلاح، برای برانداختن دیوهای مازندران، برای برانداختن همهٔ دیوها و دروغ پرستان #ورن؛ . » (اوستا، یسنای27 )

 

« 22: و از او (هوشنگ پیشدادی) درخواست: این کامیابی را به من ده، ای نیک، ای تواناترین، ای اردویسور ناهید که من بر همه ممالک بزرگ ترین شهریار گردم، به همه دیوها و مردم، به همه جادوان و پری ها، به همه کاوی ها و کرپان های ستمکار (دست یابم) که دو ثلث از دیوهای مازندران و دروغ پرستان (#ورنه) را به زمین افکنم. » (اوستا، یشت ها، آبان یشت، کردهٔ 6، فقره 22)

 

« 97: اهریمن بسیار تبه کار در مقابل او (ایزد مهر) به هراس افتد، (دیو) خشم مکار بدکنش در مقابل او به هراس افتد، بوشیاست درازدست در مقابل او به هراس افتد، همه دیوهای غیر مریی و دروغ پرستان #ورن در مقابل او به هراس افتند. » (اوستا، یشت ها، مهریشت، کردهٔ 24 فقره 97)

 

« آنان (فروهرها) او را مانند سلاح و سپر مانند زرهٔ پشت و جوشن به کار آیند، برضد دروغ غیر مریی و #ورنهای فریفتار و کیّد مفسد و بر ضد اهریمن مهلک ناپاک، چنان که گویی به یک صد و به هزار و به ده هزار سنگر ضربت فرود آمده باشد. » (اوستا، یشت ها، فروردین یشت، فقرهٔ 71) } 

 

حال ادامه مقاله استاد پورداود را دربارهٔ فریدون نقل می نماییم : 👇

 

{ دگر از جاهایی که از فریدون سخن رفته است در فقرهٔ 33 از آبان یشت است، از این قرار :  «فریدون از خاندان توانای آثویه در مملکت چهارگوشه ورنه صد اسب و هزار گاو و ده هزار گوسفند برای ناهید قربانی نموده، از او درخواست که به اژی دهاک سه پوزه... ظفر یابد ناهید حاجت او را برآورد». } 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 175
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 247
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 28
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 247
  • بازدید ماه : 247
  • بازدید سال : 98,785
  • بازدید کلی : 1,167,223