loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

  { پیوند اسطوره با دین 204 }

 

 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 126} 

 

ادامه...👇

 

{ 16: آن گاه گفت زرتشت: نماز (درود) به هوم، به هوم نیک، به هوم خوب آفریده شده، راست آفریده شده، نیک درمان دهندهٔ خوب اندام، خوب کنش پیروزگر، زردگون نرم تاک، (شاخه) چون خورندش بهترین و برای روان راه جوی ترین (است).

 

17: فرود (به اینجا) خوانم ای (هوم) زرین نشأه تو را، اینجا جرأت، اینجا پیروزی، اینجا دُرستی، اینجا درمان، اینجا فزایش، اینجا بالندگی، اینجا زور همهٔ تن، اینجا فرزانگی از هر گونه (انواع علوم). 

فرود (به اینجا) از این رو (خواستارم) تا در جهان (مانند) شهریار کامروا در آیم، درهم شکنندهٔ ستیز، شکست دهندهٔ دروغ (باشم).

 

18: فرود از این رو (خواستارم) تا اینکه ستیزه (دشمنی و بدخواهی و کینه) همهٔ بدخواهان را در هم شکنم (چه) از دیوان و مردمان، (چه) از جادوان و پریان، ستمکاران، کوی ها و کرپان ها، زیانکاران دو پا و گمراه کنندگان (اشموغان) دو پا و گرگان چهارپا و لشکر دشمن فراخ که به فریب هجوم آورد.

 

19: این نخستین بخشایش را از تو، ای هوم دوردارندهٔ مرگ خواهش می کنم: بهترین زندگی (بهشت) پاکان، (آن بهشت) روشن و همه (گونه) خواری (آسایش) بخشنده، این دومین بخشایش را از تو، ای هوم دور دارندهٔ مرگ خواهش می کنم: درستی برای این تن، این سومین بخشایش را از تو، ای هوم دوردارنده مرگ خواهش می کنم: زندگی بلند جان.

 

20: این چهارمین بخشایش را از تو، ای هوم دوردارنده مرگ خواهش می کنم که من کامروا با جرأت (و) خُرسند به روی زمین در آیم، در هم شکنندهٔ ستیزه، شکست دهنده دروغم (باشم). این پنجمین بخشایش را از تو، ای هوم دوردارندهٔ مرگ خواهش می کنم که من پیروزمند (و) در جنگ شکست دهنده به روی زمین درآیم، درهم شکننده ستیز، شکست دهنده دروغ (باشم).

 

21: این ششمین بخشایش را از تو، ای هوم دور دارندهٔ مرگ خواهش می کنم: که ما نخست از دزد، نخست از راهزن، نخست از گرگ بوی بریم که هیچ کس پیش از ما بوی نبرد که ما همیشه از پیش بوی بریم. (بوی بردن= آگاه شدن، دریافتن)

 

22: هوم به آن دلیرانی که در پیکار اسب تازند زور و نیرو بخشد، هوم به زایندگان (به زنان زاینده) پسران نامور (و) فرزندان پارسا دهد، هوم به آنانی که به میل در آموزش نسک نشینند تقدس و فرزانگی بخشد.

 

23: هوم به آن کنیزانی (دخترانی) که دیر زمانی شوهر نگرفته نشستند. یک شوهر پیمان شناس بخشد به محض اینکه خواهش شود (از آن) خردمند.

 

24: هوم (بود) آنکه کرسانی (شهریاری مخالف دین مزدیسنا) را از شهریاری بر انداخت، کسی که از حرص سلطنت خود می نالید (و) می گفت از این پس اتربان در مملکت من برای منتشر کردن آیین نگردد، آنکه همهٔ ترقی را در هم شکند، همهٔ ترقی را بمیراند.

 

25: خوشا به تو ای هوم که از نیروی خویش شهریار کامروا هستی، خوشا به تو که بسیار سخنان راست گفته دانی، خوشا به تو که از پرسیدن سخنان راست گفته شده بی نیازی.

 

26: برای تو فراز آورد مزدا نخست 👈کمربند (کُشتی) ستاره نشان مینوی ساخته شده دین نیک مزدیسنی را، این چنین کمر به میان بسته، همیشه هستی در سر کوه پناه و نگهدار گفتار ایزدی (منتر).

 

27: ای هوم، (تو ای) بزرگ خان و مان، بزرگ ده، بزرگ شهر، بزرگ مملکت، ای در تقدس دانش مدار، نیروی و پیروزی تو را برای تنم همی خوانم و گشایش بسیار رهاننده.

 

28: برهان از ماکین کینه ور را، بگردان منش خشمگین را و از هر مردمی که در این خانه، که در این ده، که در این شهر، که در این مملکت گناه ورزد برگیر از پاهایش زور، هوشش تیره ساز، منشش در هم شکن (پریشان ساز).

 

29: با دو پا فرانتواناد رفتن، با دوست کاری نتواناد ساختن، با چشمان زمین مبیناد، با چشمان جانور مبیناد، آنکه به منش ماکین ورزد، آنکه به پیکر ماکین ورزد. 

 

30: بر ضد آژی زرد سهمگین زهرآلود که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین، سلاح برزن؛  

بر ضد راهزن نابکار خونخوار آزار رساننده که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین، سلاح برزن، 

 

31: بر ضد کلهٔ مردم دروغ پرست ستمکار که سر بر افرازد (مغرور)، که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین، سلاح برزن، بر ضد گمراه کننده (اشموغ) ناپاک تباه کنندهٔ زندگی که گفتار این دین به یاد دارد (اما) در کردار نیاورد، که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین، سلاح بر زن. 

 

32: بر ضد زن بد عمل (جهیکا) جادوگر شهوت انگیز پناه دهنده (گناهکاران) که منش وی متزلزل است، مانند ابری که از باد در جنبش باشد، که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین سلاح برزن. 

بر ضد هر آن کسی که پیکر پارسا نابود می کند، ای هوم زرین، سلاح برزن. } (یسنای 9)

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌿🔥💦

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 135
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 433
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 939
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,370
  • بازدید ماه : 2,370
  • بازدید سال : 100,908
  • بازدید کلی : 1,169,346