loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    { پیوند اسطوره با دین 179} 

 

  { شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 101} 

 

ادامه...👇

 

 

...تغیرات جدیدی رخ می دهد و پسوند علیشاه در انتهای اسامی پیران این سلسله می آید ! 

به نظر فقیر بر اساس اسامی پیران این سلسله و نگاهی به تغییرات و تحولات این طریقه می توان برای طریقه  نعمت اللهیه سه دوره را متصور شد.

دوره اول از جنید بغدادی تا شیخ عبدالله یافعی

دوره دوم از سید نورالدین شاه نعمت الله ولی کرمانی تا شمس الدین دکنی

دوره سوم از سید رضاعلیشاه دکنی و سید معصوم علیشاه دکنی تا دوران معاصر.

 

این دوره سوم و تغییراتش در نعمت اللهیه در هندوستان رخ می دهد !  از این دوره به بعد نعمت اللهیه دیگر شباهت کامل به تصوف معروفیه ندارد ! 

شاید بعضی بگویند که چون مذهب تشیع رسمیت پیدا نموده چنین تغییری در نعمت اللهیه رخ داده اما این نظر اشتباه است زیرا ما چنین تغییری را در شاخه های دیگر معروفیه یعنی ذهبیه و کمیلیه که شیعی هستند مشاهده نمی نماییم.

حتی بعضی مشایخ سلسله ذهبیه در آثارشان به نعمت اللهیه و اسامی فقریشان با پسوند علیشاه طعنه می زنند. ( به رساله کمالیه عبدالله برزش آبادی بخش مقدمه صفحه 75 پانویس نوشته محمد خواجوی رجوع شود) 

ضمن اینکه تغییر در نعمت اللهیه تنها منحصر به اسامی فقری این سلسله نیست بلکه در بعضی آداب و اذکار این سلسله نیز تغییراتی دیده می شود.

 

به نظر فقیر این تغییرات در نعمت اللهیه در ارتباط دوستانه و پیوندی معنوی با خاکساریه ایجاد شده است.

به غیر از پسوند علیشاه در اسامی پیران و اعضای طریقه نعمت اللهیه می توان به بعضی تشابهات دیگر بین خاکساریه و نعمت اللهیه از جمله رسم جوز شکاندن  اشاره نمود.

 

به شیوه تشرف در شاخه نعمت اللهیه سلطان علیشاهی توجه فرمایید : 👇

 

{ طالب که مورد قبول قرار گرفت به وسیله پیر دلیل به حمام فرستاده شده پنج غسل بایستی انجام دهد.

1: غسل تسلیم 2: غسل توبه 3: غسل جمعه 4: غسل زیارت 5: غسل حاجت 

بعد پنج وصله تهیه کرده 1_ پارچه سفید قرب سه متر  2_ یک سکه نقره 3_انگشتر 4_جوز یکدانه 5_نبات از یک کیلو به بالا با حضور پیر دلیل یا تنها به اطاق خلوتی رفته استاد طریقت دو کنده  زانو نشسته مرید و پیر دلیل کلاه و جوراب و کت و شلوار را از خود دور ساخته با پیراهن و زیر شلواری سر و پا برهنه ایستاده دگمه های پیراهن را گشوده و پیر دلیل تمام وصله ها را در پارچه ریخته و به دست راست گرفته و با دست چپ مچ دست راست طالب را گرفته پشت به قبله رو به مراد می نهد سجده نموده و کف دست ها رو به آسمان قرار می گیرد دو مرتبه بر سجده رفته با شتاب و هر مرتبه یک قدم به جلو گذارده و می بایست سه مرتبه سجده رود بعد پیر دلیل پارچه بسته را به مراد داده با او صفا می کند و بعد دست طالب را کشیده به دست مراد می گذارد و مراد پس از پند و اندرز کلی راجع به بیعت ولوی صحبت کرده این بیعت را اتصال به حضرت رضا و علی (ع) می رساند و بعد ذکر انفسی یا قلبی می نماید و بعد به هر یک نباتی داده و مریدان دیگر پشت درب ایستاده به ترتیب وارد شده با استاد طریقت صفا نموده نبات می گیرند و به مرید تازه رسیده تهنیت می گویند و با او صفا می نمایند... }( کتاب سیری در تصوف نورالدین مدرسی چهاردهی صفحه 149)

 

 تشرف در شاخه صفی علی شاهی و مونس علیشاهی سلسله نعمت اللهیه نیز کم و بیش به مانند شاخه سلطان علیشاهی است و سالک باید پنج غسل را انجام دهد و پنج وصله را تهیه نماید و آنگاه توسط پیر دلیل به نزد پیر طریقت می رود تا مشرف به فقر شود.  

به فقرات زیر از کتاب بهشت صوفیان توجه فرمایید : 👇

 

{ پس از اینکه طالب غسل های پنج گانه را بجا آورد، باید پنج چیز را تهیه و به خدمت پیر برده و تسلیم وی کند، باشد که پیر او را بپذیرد و در سلک رهروان طریق توحید رهنمون گردد. 

این اشیاء هر کدام مظهر تعهدی خاص برای طالب سیر الی اللّه است. از آن جهت این تعهدات را به صورت اشیاء به پیر ارائه باید داد که آن اشیاء بیشتر در ذهن سالک باقی بماند و هرگز فراموش نکند. 

 

1_ چلوار 

طالب باید چند متر چلوار را با خود به خدمت حضرت پیر ببرد، معنی این امر تسلیم کفن سالک است و مضمون این عمل آن است که سالک کالمیت بین یدی الغسال خود را تسلیم حق می سازد. دستور پیر را دستور حق می شمارد و بی چون و چرا فرمان های او را انجام می داد. 

 

2_جوز 

جوز تجسم سر سالک است، سالک با سپردن جوز به پیر عهد می بنند که محرم اسرار حق باشد و اگر سرش در این راه برود سرّ حق را فاش نکند، به عبارتی دیگر سر را در گرو سرّ حق می سپارد.  

 

3_انگشتر

انگشتر به معنی حلقهٔ ارادت حق است که سالک در بدو ورود به عالم فقر تسلیم پیر می کند و با این کار عهد می بندد به کسی جز حق ارادت نورزد و جز او را نخواهد.  } 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 234
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 1,964
  • بازدید ماه : 6,137
  • بازدید سال : 79,426
  • بازدید کلی : 1,147,864