loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

     { پیوند اسطوره با دین 174}

 

  { شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 96} 

 

ادامه...👇

 

پیشتر گفته شد که در طریقه های اسراری نظیر بکتاشیه و خاکساریه و اسماعیلیه در عالم اسلام و فراماسونری در جهان غرب به هنگام تشرف رشته ای به گردن مرید می اندازند و پیر دلیل یا ناظم لُژ مرید را به نزد پیر طریقت یا گرند لُژ می آورد تا وی را مشرف به فقر نمایند. (در فرماسونری شخص مشرف به آیین ماسونی می شود )  گفته شد که احتمالاً این مناسک از رسومات آیین مهری بوده و پیر در اینجا به مثابه پیرمغان است که نماینده زمینی ایزد مهر می باشد. 

همچنین از تشابه این عمل با صورت فلکی بنات النعش سخن گفتیم و اینکه پیر دلیل به مثابه کوکب القائد است که نعش (مرید) را به سوی جایگاه پیر طریقت که همان جایگاه قطب و ستاره قطبی است می کشد. 

همچنین گفته شد که غسل پیش از تشرف و سرتراشی در مناسک تشرف نشان از نوزایی و تولد دوباره دارد.

از طرفی دیگر گفته شد که جایگاه ستاره قطبی روزگاری جایگاه کوه میانی بوده که در اساطیر ملل مختلف از آن سخن گفته شده و ایزدان در آن روزگار از  جایگاه کوه میانی به پایین می آمدند. 

در مکاشفه جناب بیاتی آدمیان از محور قطب به آسمان صعود می نمودند که شاید بی ارتباط با جایگاه کوه میانی در قطب و ارتباطش با عالم بالا نباشد.

گفته شد که این کوه میانی در بدن انسان (عالم صغیر) به مثابه بند ناف است که از طریق جفت ما را به رحم در بدن مادر متصل می نماید. 

 

نکته : شاید بند ناف را بتوان به عروه الوثقی نیز شبیه دانست. یعنی همانگونه که عروه الوثقی ریسمانی الهی است که ما را به عالم خداوندی متصل می نماید بند ناف نیز ما را به رحم مادر متصل و تغذیه می نماید.

 

 

همچنین می توان 👈رشته ای که به هنگام تشرف توسط پیر دلیل به گردن مرید انداخته می شود را به بند ناف و پیر دلیل را به جفت و پیر طریقت را که پیر دلیل مرید را به نزدش می آورد به مثابه مادر دانست.

همانگونه که در دوران جنینی جفت محل تبادل مواد زاید با مواد مغذی است و جنین بدون واسطه جفت نمی تواند از بدن مادر تغذیه نماید.

در سلوک نیز پیر دلیل نقش جفت را بازی می نماید و صفات ذمیمه مرید توسط پیر دلیل از مشکات ولایت پیر طریقت به صفات حمیده تبدیل می شود.

شاید در نظر اول این تشابه یک تشابه عادی  و یا حتی ناهمگون جلوه نماید اما با اینحال در منزل جوز شکاندن و سرسپردن  و منزل چراغ خواهیم دید که این تشبیه چه مصادیق دیگری در آن منازل دارد.

 

 

اما پیش از آنکه در رسومات تشرف به سراغ اسم فقر برویم. چند مورد دیگر از رسومات خاکساریه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در میان فقرای خاکساریه در گذشته _نه امروز_ رسم بوده که در سردم ترازویی می گذاشتند. 

 

نکته 2  : در فرهنگ معین در مدخل سردم اینگونه آمده : 👈 { سردم sar-dam : محل اجتماع درویشان، خانقاه. اطاقی چوبی که در دههٔ عاشورا نزدیک مسجد یا تکیه برپا می کردند و آن را با شمایل ائمه و بزرگان و قالیچه ها و لوازم درویشی (تبرزین، شمشاد، کشکول و غیره) می آراستند و شب ها از واردین پذیرایی می کردند و گاه به مشاعره می پرداختند و شخص غالب مخاطب را در حین خواندن اشعار بتدریج وادار به کندن جامه ها می کرد تا او را با یک لنگ از سردم خارج می نمود و اشیاء سردم را مالک می شد. (زورخانه) محلی سکو مانند که مشرف بر گود است و مرشد بر آن قرار گیرد و همراه ضرب ورزش را رهبری کند. 

کاسهٔ سردم: ظرفی است برنجی که انعام و پاداش مرشد را در آن ریزند و آن روی سردم قرار دارد. } 

 

نکته 2: سردم در سلاسل صوفیه ایران  تنها در میان خاکساریه و اهل فتوت و نعمت اللهیه مرسوم است و رسمی است که ریشه در آیین های ایرانی نظیر آیین مهری و مانوی دارد و در طریقه نعمت اللهیه که از شاخه های معروفیه است بعدها وارد شده زیرا نه نامی از سردم در متون متقدم تصوف وجود دارد و  نه رسم سردم بستن در میان سایر شاخه های ام السلاسل معروفیه نظیر ذهبیه و کمیلیه و قادریه و نقشبندیه و... مرسوم است. 

 

ترازو نماد عدالت است. پیشتر گفته شد که حضرت امیرالمومنین علی (ع) بنا به روایات هم شمس هستند (شمس اللّه) و هم کوکبشان زحل است و هبوط شمس در برج میزان و شرف زحل نیز در صورت میزان قرار دارد. بنابراین شمس و زحل را با صورت فلکی میزان که جایگاه عدالت است ارتباطی معنا دار است. 

در زیارت حضرت امیرالمومنین (ع) در روز هفدهم ربیع الاول که از امام ناطق جعفر صادق (ع) نقل شده است می خوانیم : 👈 «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا میزانَ یَوْمِ الْحِسابِ =سلام بر تو ای میزان روز حساب»  آری حضرتش به مثابه میزانی  است که اعمال آدمیان را می سنجد و قسیم نار و جنة می باشند.

پیشتر گفته شد که در اساطیر ایرانی نیز ایزد مهر با میزان و عدالت ارتباط مستقیم دارد. و با دو ایزد رشن و سروش بر سر پل چینود اعمال آدمیان را با ترازو می سنجند.

 

 

ادامه ...👇

 

@soltannasir 

🌄🌅🏞

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 74
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 361
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 566
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 566
  • بازدید ماه : 566
  • بازدید سال : 99,104
  • بازدید کلی : 1,167,542