loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

      {پیوند اسطوره با دین 168}

  { شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 91}

ادامه..👇

اما حال بیت المعمور چیست و کجاست ?

در تفسیر روایی و گرانسنگ البرهان در باب بیت المعمور آمده : 👇

{ 10702/2) علی بن ابراهیم گفته است : (منظور از ) «وَالطُّورِ ﴿۱﴾» کوه سینا می باشد، «وَكِتَابٍ مَسْطُورٍ ﴿۲﴾»، یعنی کتابی که نوشته شده است، «فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ ﴿۳﴾وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ ﴿۴﴾»، بیت المعمور در آسمان چهارم واقع شده است و آن همان ضُراخ و خانه ای می باشد که محاذی کعبه قرار دارد و هر روز هفتاد هزار فرشته در آن وارد می شوند و پس از آن، به سویش باز نمی گردند (یعنی هر روز هفتاد هزار ملک جدید بر آن وارد می شود).

10703/3). کلینی با سند خود از ابو عبّاد عمران بن عطیه روایت کرده است، که گفت : امام صادق (ع) _در حدیثی_ فرمود : پس خداوند به فرشته ای از فرشته ها امر نمود تا خانه ای _ به نام «ضُراخ» _ در آسمان ششم برای او بنا کند که محاذی عرش باشد.
و آن خانه برای اهل آسمان قرار دارد که هر روز هفتاد هزار فرشته اطراف آن طواف نمایند و باز نگردند و (مرتب برای شیعیان و بندگان شایسته) استغفار و در خواست آمرزش می کنند. }

همچنین علامه طباطبایی در تفسیر گرانسنگ المیزان در باره بیت المعمور آورده : 👇

{ و در مجمع البیان در ذیل آیه «وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ ﴿۴﴾=و سوگند به بيت المعمور. (۴) » به نقل از ابن عباس و مجاهد می گوید : بیت معمور خانه ای است در آسمان چهارم، و درست مقابل کعبه، و از بس ملائکه برای عبادت در آن آمد و شد دارند همیشه معمور و آباد است، و از امیرالمؤمنین (صلوات اللّه علیه) هم روایت شده که فرموده : هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن می شوند و چون بر می گردند دیگر تا ابد آنجا را زیارت نمی کنند.
مؤلف (علامه طباطبایی) : این مطلب را که بیت معمور خانه ای است در آسمان که ملائکه پیرامون آن طواف می کنند، در روایات شیعه و سنی هر دو آمده، اما این روایات در تعیین محل خانهٔ مذکور اختلاف دارند، در بیشتر آنها آمده که در آسمان چهارم واقع است. و در بعضی آمده که در آسمان اول است. و بعضی دیگر محل آن را آسمان هفتم دانسته. }

عزیزان همانگونه که ملاحظه می نمایید در روایات مکان بیت المعمور متفاوت ذکر شده آسمان چهارم و ششم و هفتم همگی جزو مکان هایی است که برای بیت المعمور نقل شده است.
با اینحال  در روایات آمده که بیت المعمور به محاذات عرش الهی قرار دارد.
با توجه به تطابق شکل عالم صغیر و کبیر شاید بتوانیم بگوییم که بیت المعمور  با کبد در بدن تطابق دارد و اگر اینگونه باشد باید بگوییم بیت المعمور در آسمان هفتم و شاید آسمان ششم و هفتم باشد.

اما حال به سراغ کوه میانی  در اساطیر برویم پیشتر گفته شد که در بیشتر اساطیر ملل (ایران، هند، تبت، اسکاندیناوی،  سرخپوستان و...) از کوهی میانی و اولیه در جهان نام برده شده است که ایزدان از آن به پایین می آمدند.
همانگونه که گفته شد چنین کوهی در جهان امروزی ما وجود خارجی ندارد.
ما یا باید بگوییم که اساطیر اشتباه است و چنین کوهی هیچ گاه وجود نداشته زیرا امروزه در جهان ما چنین کوهی را مشاهده نمی نماییم.
 یا اگر نظرمان این باشد که روایت درست است زیرا اگر یک روایت مشابه ولو با جزئیاتی متفاوت در بیشتر اساطیر ملل نقل شده است نشان از یک خاطره مشترک بشری دارد که نمی تواند اشتباه باشد.
حال سوال اساسی این است که اگر کوه میانی در جهان ما وجود داشته چرا امروزه چنین کوهی مشاهده نمی شود ?
آیا این کوه میانی روزگاری در زمین ما وجود داشته و امروزه از بین رفته ?
یا اینکه این کوه میانی در جهان اثیری هنوز وجود دارد و اساساً در بُعدی از عالم که ما مشاهده می نماییم قرار ندارد ?

فقیر تا چندی پیش روایت دوم را قبول داشتم و نظر بر این داشتم که این کوه متعلق به جهان اثیری ما بوده است !
اما اکنون اینگونه فکر نمی نمایم و نظر اول را قوی تر می دانم.
اما علت این تغییر نظر در چیست ?
همانگونه که پیشتر گفته شد فقیر به نظریه تطابق شکل عالم صغیر (جسم انسان ) و عالم کبیر بسیار علاقه مندم.
نظریه ای که به غیر از آرای حکمای هرمسی در بعضی روایات ما نیز مطرح شده است و بسیاری از اندیشمندان مسلمان نظیر جابربن حیان صوفی و نویسندگان رسائل اخوان الصفا و شیخ روزبهان بقلی شیرازی و شیخ عبدالکریم جیلی و شیخ عزیزالدین نسفی و ... نیز در کتب و آثار خویش ولو مختصر آن را مطرح نموده اند.

ادامه...👇

@soltannasir
🏞🌅🌄

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 146
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 395
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 756
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,187
  • بازدید ماه : 2,187
  • بازدید سال : 100,725
  • بازدید کلی : 1,169,163