loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

    {پیوند اسطوره با دین 167}

 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 90}

ادامه...👇

نکته 3: پیشتر گفته شد که  در نظر صوفیه و عرفا نام دیگر فلک ثوابت فلک کرسی است اگر اینگونه باشد باید کرسی همان سقف آسمان باشد !
در قرآن مجید و عزیز در آیه 255 سوره مبارکه بقره که آیه الکرسی نامیده می شود از حقیقت کرسی اینگونه یاد شده است : 👇

{اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴿۲۵۵}=خداست كه معبودى جز او نيست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبك او را فرو مى‏ گيرد و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت‏ سرشان است مى‏ داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى‏ يابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ (۲۵۵)}

پیش از هر تفسیری نسبت به حقیقت کرسی در این آیه احادیث امامان معصوم (ع) را در این باره بررسی می نماییم. به فقرات زیر از کتاب تفسیر روایی البرهان در باره حقیقت کرسی توجه فرمایید : 👇

{ 1405/3) کلینی با سند خود از فُضیل بن یسار روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خدای عزّ و جلّ «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» سؤال کردم ?
فرمود : ای فُضیل ! همه چیز (حتی) آسمان ها و زمین در کرسی قرار دارد، هر چیزی (که قابل تصوّر باشد) در کرسی قرار گرفته است.

1406/4) همچنین با سند خود از زراره روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خداوند : «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»، سؤال کردم : آیا آسمان ها و زمین، کرسی را در بر گرفته اند? و یا کرسی، گنجایش در بر گرفتن آسمان ها و زمین را دارد?
فرمود : بلکه کرسی است که آسمان ها، زمین و (حتی) عرش را در برگرفته است، هر چیزی (که قابل تصوّر باشد) در کرسی قرار گرفته است.

1407/5). و نیز با سند خود از زرارة بن اعین روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خدای عزّ و جلّ «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»، سؤال کردم که آیا آسمان ها و زمین کرسی، را در برگفته اند ? و یا کرسی، گنجایش در بر گرفتن آسمان ها و زمین را دارد ?
فرمود : هر چیزی در کرسی قرار گرفته است. }

هنگامی که آیه الکرسی را در کنار احادیث معصومین در باب حقیقت کرسی، کنار هم می گذاریم به این نکته می رسیم که کرسی آن بخشی از عالم کبیر است که وسعتش آسمانها و زمین را در بر گرفته است و بنا به احادیث هر چیزی حتی عرش نیز در درون کرسی قرار گرفته است !
بنابراین کرسی در عالم کبیر با فلک ثوابت منطبق نیست و نظر صوفیه و عرفا در این انطباق اشتباه است زیرا با احادیث معصومین منطبق نیست.
اما حقیقت کرسی در بدن انسان (عالم صغیر) کجاست ?
احتمالاً باید کل تنه انسان را کرسی بدانیم زیرا آسمانها و زمین و هر چیزی در کرسی است ! 

اما اللّه تبارک تعالی در سوره مبارکه طور به غیر از سقف مرفوع از دو حقیقت دیگر در عالم کبیر یاد کرده است که یکی بحر المسجور و دیگری بیت المعمور است. به آیات زیر توجه فرمایید : 👇

{وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ ﴿۴﴾وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ﴿۵﴾وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ ﴿۶﴾=سوگند به آن خانه آباد [خدا] (۴)
سوگند به بام بلند [آسمان] (۵)و آن درياى سرشار [و افروخته] (۶) }

اما بحرالمسجور چیست ?

در تفسیر مجمع البیان آمده : 👇

{و سوگند به آن دریای سرشار و لبریز از آب؛ از «قتاده» آورده اند که : منظور دریای لبریز از آب است. امّا از گروهی از جمله «مجاهد» آورده اند که : منظور دریای برافروخته و گداخته، همانند تنور آتش است.
در این مورد آورده اند که : در روز رستاخیز دریاها به جوش خواهند آمد و به گونه ای یکپارچه آتش خواهند شد. }

همچنین در کتاب تفسیر درالمنثور به نقل از حضرت امرالمومنین علی (ع) آمده : 👇

{عن على بن أبى طالب(ع) فى قوله «و البحر المسجور» قال: البحر فى السّماء تحت العرش=  از امام على(ع) درباره قول خداوند «و البحرالمسجور» روایت شده که فرمود: دریایى است در آسمان در زیر عرش» } (در المنثور جلد 7 ص 629)

حال با توجه به تطابق شکل عالم صغیر (جسم انسان ) با عالم کبیر، بحر المسجور با کدام اندام در بدن تطابق دارد?
معده، در بدن انسان معده به مانند بحر مواج و سوزانی است که در زیر قلب (عرش) قرار دارد.

ادامه دارد...

@soltannasir
🌈🌄🌅@soltannasir

    {پیوند اسطوره با دین 167}

 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 90}

ادامه...👇

نکته 3: پیشتر گفته شد که  در نظر صوفیه و عرفا نام دیگر فلک ثوابت فلک کرسی است اگر اینگونه باشد باید کرسی همان سقف آسمان باشد !
در قرآن مجید و عزیز در آیه 255 سوره مبارکه بقره که آیه الکرسی نامیده می شود از حقیقت کرسی اینگونه یاد شده است : 👇

{اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ﴿۲۵۵}=خداست كه معبودى جز او نيست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبك او را فرو مى‏ گيرد و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت‏ سرشان است مى‏ داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى‏ يابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ (۲۵۵)}

پیش از هر تفسیری نسبت به حقیقت کرسی در این آیه احادیث امامان معصوم (ع) را در این باره بررسی می نماییم. به فقرات زیر از کتاب تفسیر روایی البرهان در باره حقیقت کرسی توجه فرمایید : 👇

{ 1405/3) کلینی با سند خود از فُضیل بن یسار روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خدای عزّ و جلّ «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» سؤال کردم ?
فرمود : ای فُضیل ! همه چیز (حتی) آسمان ها و زمین در کرسی قرار دارد، هر چیزی (که قابل تصوّر باشد) در کرسی قرار گرفته است.

1406/4) همچنین با سند خود از زراره روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خداوند : «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»، سؤال کردم : آیا آسمان ها و زمین، کرسی را در بر گرفته اند? و یا کرسی، گنجایش در بر گرفتن آسمان ها و زمین را دارد?
فرمود : بلکه کرسی است که آسمان ها، زمین و (حتی) عرش را در برگرفته است، هر چیزی (که قابل تصوّر باشد) در کرسی قرار گرفته است.

1407/5). و نیز با سند خود از زرارة بن اعین روایت کرده است، که گفت : از امام صادق (ع) درباره فرمایش خدای عزّ و جلّ «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ»، سؤال کردم که آیا آسمان ها و زمین کرسی، را در برگفته اند ? و یا کرسی، گنجایش در بر گرفتن آسمان ها و زمین را دارد ?
فرمود : هر چیزی در کرسی قرار گرفته است. }

هنگامی که آیه الکرسی را در کنار احادیث معصومین در باب حقیقت کرسی، کنار هم می گذاریم به این نکته می رسیم که کرسی آن بخشی از عالم کبیر است که وسعتش آسمانها و زمین را در بر گرفته است و بنا به احادیث هر چیزی حتی عرش نیز در درون کرسی قرار گرفته است !
بنابراین کرسی در عالم کبیر با فلک ثوابت منطبق نیست و نظر صوفیه و عرفا در این انطباق اشتباه است زیرا با احادیث معصومین منطبق نیست.
اما حقیقت کرسی در بدن انسان (عالم صغیر) کجاست ?
احتمالاً باید کل تنه انسان را کرسی بدانیم زیرا آسمانها و زمین و هر چیزی در کرسی است ! 

اما اللّه تبارک تعالی در سوره مبارکه طور به غیر از سقف مرفوع از دو حقیقت دیگر در عالم کبیر یاد کرده است که یکی بحر المسجور و دیگری بیت المعمور است. به آیات زیر توجه فرمایید : 👇

{وَالْبَيْتِ الْمَعْمُورِ ﴿۴﴾وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ﴿۵﴾وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ ﴿۶﴾=سوگند به آن خانه آباد [خدا] (۴)
سوگند به بام بلند [آسمان] (۵)و آن درياى سرشار [و افروخته] (۶) }

اما بحرالمسجور چیست ?

در تفسیر مجمع البیان آمده : 👇

{و سوگند به آن دریای سرشار و لبریز از آب؛ از «قتاده» آورده اند که : منظور دریای لبریز از آب است. امّا از گروهی از جمله «مجاهد» آورده اند که : منظور دریای برافروخته و گداخته، همانند تنور آتش است.
در این مورد آورده اند که : در روز رستاخیز دریاها به جوش خواهند آمد و به گونه ای یکپارچه آتش خواهند شد. }

همچنین در کتاب تفسیر درالمنثور به نقل از حضرت امرالمومنین علی (ع) آمده : 👇

{عن على بن أبى طالب(ع) فى قوله «و البحر المسجور» قال: البحر فى السّماء تحت العرش=  از امام على(ع) درباره قول خداوند «و البحرالمسجور» روایت شده که فرمود: دریایى است در آسمان در زیر عرش» } (در المنثور جلد 7 ص 629)

حال با توجه به تطابق شکل عالم صغیر (جسم انسان ) با عالم کبیر، بحر المسجور با کدام اندام در بدن تطابق دارد?
معده، در بدن انسان معده به مانند بحر مواج و سوزانی است که در زیر قلب (عرش) قرار دارد.

ادامه دارد...

@soltannasir
🌈🌄🌅

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 29
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 267
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 496
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,927
  • بازدید ماه : 1,927
  • بازدید سال : 100,465
  • بازدید کلی : 1,168,903