loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

       { پاسخ به سوالات 111}

 { نکاتی در باب قاعده ترقی و ترفع و تنزل و مساوات 11}

ادامه ...👇

نکته 5: از استاد سلوکی خویش حضرت آیت الله شیخ محمد صابر ... نقل داریم که ایشان می فرمودند . دستورات مختلفی را که همه درست بوده است در مورد رزق و روزی ، بر روی شاگردان و مراجعه کنندگان استفاده نموده ام . اما این نکته را از بنده به یادگار داشته باشید . که هیچ دستوری به اندازه اربعین استغفار برای افزایش روزی موثر نیست .
به شرطی که شخص در هنگام این اربعین. یک به یک گناهان خویش را به یاد بیاورد و از اعماق قلب پشیمان شود و👈 اشک 👉 بریزد .


نکته 6: ممکن است سوال شود که در دروس گفته شد که زمان ترقی یک چهارم اول روز شرعی می باشد . و یک چهارم دوم روز برای ترفع مناسب است ?
اکنون گفته شده که نیمه اول روز بادی ( گرم و تر ) است . و نیمه دوم آتشی ( گرم و خشک ) است !!
در حالی که گفته شد که ترقی طبع باد دارد و ترفع طبع آتشی دارد ?!
آیا زمان ترقی در نیمه اول روز نیست ?
و ترفع در نیمه دوم روز ?!

پاسخ : تقسیم بندی پیشین دروس بر اساس افزایش و کاهش روز بود . در یک چهارم نخست روز ، اندک اندک بر روز افزوده می شود . (ترقی ) و در یک چهارم دوم این افزوده شدن وارد مرحله دوم خویش می شود که به اوج خویش می رسد . (ترفع )
و پس از اذان ظهر اندک اندک از روز کاسته می شود به طوریکه از اذان عصر به بعد این کاهش کاملا قابل لمس است . ( زمان تنزل )
به همین ترتیب با غروب آفتاب در یک چهارم اول شب اندک اندک بر شب افزوده می شود . (ترقی ) و در یک چهارم دوم این افزوده شدن بیشتر می شود . ( ترفع )
و پس از نیمه شب شرعی ، شب رو به کاهش می نهد . (تنزل )

نکته 1 از نکته 6 : بهترین زمان برای عمل تنزّل ، پس از گذشت 9 ساعت از شب می باشد . یعنی هنگامی که ساعت 10 شب شرعی  شروع می شود  که به این زمان سحر (sahar) نیز می گویند . که این ساعت  بهترین زمان برای «سحر =جادو sehr » نیز می باشد .
اساساً سحر (sehr) را با زمان سحر (sahar) ارتباطی تنگاتنگ می باشد .

نکته 2 از نکته 6 : در شب ،  زمانی که سحر و جادو و امور منفی نظیر تنزّل انجام می شود . مومن از بستر خواب بر می خیزد و نماز شب می خواند و در این نماز شب ، 👈سور فلق و ناس👉 را  می خواند . که این سور در دفع سحر(sehr) موثرند .

نکته 3 از نکته 6 : در این تقسیم بندی زمان مساوات با اذان ظهر و نیمه شب شرعی تقریباً یکسان است . و بدیهی است که چون زمان مساوات  تنها یک نقطه خاص از زمان است . بنابراین نمی توان عمل مساوات را در این زمان انجام داد .
بنابراین برای عمل مساوات در این تقسیم بندی زمان خاصی وجود دارد . چنانچه بسیاری از اذکار سلوکی با اعراب  مساوات(سکون انتها ) ، زمان مشخص و دقیقی ندارند .


اما دسته بندی دیگر ، را می توان بر اساس طبع اعمال ترقی و ترفع و تنزل و مساوات انجام داد . در تقسیم بندی دوم ، زمان ترقی نیمه اول روز شرعی که بادی است می باشد . و زمان ترفع ، نیمه دوم روز شرعی می باشد که آتشی است .  و زمان اعمال تنزّل نیمه اول شب می باشد . که سرد و خشک است و زمان مساوات ، در نیمه دوم شب است که سرد و تر می باشد .

نکته 4 از نکته 6: به نظر فقیر با توجه به شرایطی که در دروس نقل شده است . دسته بندی اول بر اساس کاهش و افزایش روز مناسب تر است .

نکته 5 از نکته 6: در دسته بندی اول ، بهتر است اعمال ترفع در حدود یک ساعت شرعی مانده به اذان ظهر انجام شود .

نکته 6 از نکته 6: بخور اعمال ترقی بخورات سعد مشتری که بادی است می باشد . بخور اعمال ترفع بخورات سعد شمس که آتشی است می باشد . بخور اعمال تنزّل ، بخورات زحل که خاکی و سرد و خشک است می باشد . و بخور اعمال مساوات ، بخورات کوکب زهره می باشد . البته برای اذکار شرعی که به شیوه مساوات انجام می شود . بخور زهره توصیه نمی شود .

نکته 7 از نکته 6 : تقسیم بخورات به شیوه نامبرده شده در بالا ، کلی است . برای استفاده درست از دانش بخورات ، شخص باید فهم درستی نسبت به حکمت اعمال علوم غریبه و حکمت فرآیندهای طبیعت  به همراه ذوق و خوش فهم بودن و قدرت درک و تشخیص باطنی داشته باشد تا بتواند دریابد که برای هر عملی چه بخور یا بخوراتی را هر کدام به چه میزان استفاده نماید . 

نکته 8 از نکته 6: برای فهم چگونگی استفاده از بخورات در اعمال ، مطالعه رسائل علم کیمیا علی الخصوص کیمیای جابری و اندکی دانش موسیقی  توصیه می شود .

ادامه دارد ...

#ترفع #ترقی #تنزل #مساوات #ظهر
@soltannasir
💰💷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 138
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 412
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 829
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,260
  • بازدید ماه : 2,260
  • بازدید سال : 100,798
  • بازدید کلی : 1,169,236