loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

         { پاسخ به سوالات 74}

       { مسبحات و چاکراها 71 }

ادامه ...👇

{ مادر کودک وقتی کلام ادریس را شنید ، و شنید که گفت : من ادریسم ، و نیز دید که فرزندش زنده شده ، فریاد زد که شهادت می دهم که تو ادریس پیغمبری ، پس از خانه بیرون شده با بانگ هر چه بلند تر در ده فریاد زد : مژده مژده که فرج نزدیک شد ، و ادریس به داخل قریه آمد ، پس ادریس خود را به آن مکانی که پادشاه جبار زندگی می کرد و به صورت تلی خاک در آمده بود رسانید ، در آنجا نشست وجمعی از اهل قریه گردش جمع شده التماس دعا کردند و طلب ترحم نموده ، در خواست کردند دعا کند تا باران برآنان ببارد ، گفت : دعا نمی کنم تا آن پادشاه جبارتان حاضر شود با شما با پای برهنه حرکت کند ، و از من درخواست دعا کند .
این خبر به گوش آن جبار رسید ، چهل نفر را فرستاد تا ادریس را نزد او ببرند ، وقتی آمدند و تکلیف کردند که بیا با ما نزد جبار رویم ، ادریس نفرین کرد و هر چهل نفر تا آخرین نفرشان مردند ، جبار پانصد نفر را فرستاد ، وقتی نزد ادریس آمده تکلیف رفتن نرد جبار کردند و التماس نمودند ، ادریس کشته چهل نفر همکارانشان را نشانشان داده فرمود من نزد او نمی آیم و دعا برای باران هم نمی کنم تا اینکه او و همه اهل قریه پای برهنه نزد من آیند و از من درخواست دعا کنند .
افراد نامبرده نزد آن جبار شده جریان را باز گفتند ، و از او خواستند تا به این کار تن دردهد

،شاه جبار با خانواده و اهل قریه اش با کمال خضوع و تذلل نزد ادریس آمده در خواست کردند تا از خدا بخواهد باران را بر آنان ببارد ، در این هنگام ادریس در خواست باران کرد ، پس ابری در آسمان برخاسته بر آنان سایه افکند ، و شروع به رعد و برق نموده لحظه ای بعد رگباری زد که ترس غرق شدن پدید آمد ، و مردم از خطر آب در فکر جان خود افتادند .
و در کافی به سند خود از عبدالله بن ابان از امام صادق(علیه السلام ) نقل کرده که در حدیثی که درباره 👈مسجد سهله است فرموده : مگر نمی دانی که آنجا جای خانه👈 ادریس پیغمبر است که در 👈 آنجا مشغول خیاطی بوده .
مولف : در میان اهل تاریخ و سیره نیز معروف است که ادریس (علیه السلام ) اولین کسی بوده که با قلم خط نوشته و اولین کسی بوده که خیاطت کرده است .
و در تفسیر قمی می گوید : اگر ادریس را ادریس نامیده اند به خاطر کثرت دراست کتاب بوده است .


مولف : در بعضی از روایات در معنای آیه « وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِيًّا » آمده که خدای تعالی بر فرشته ای از فرشتگان غضب نمود ، پس بال او را قطع نمود و در جزیره ای بیفکند ، و این جزیره در وسط دریا قرار داشت ، مدتها که خدا می داند چقدر بوده در آنجا ماند تا آنکه خدای تعالی ادریس را مبعوث نمود ،فرشته نزد ادریس آمده در خواست کرد که از خدا مسئلت نماید تا از او راضی گردد و بالش را به او برگرداند ، ادریس دعا کرد و خدا بالش را برگردانید و از او راضی شد .
فرشته در تلافی احسان ادریس به او گفت : آیا حاجتی داری ? گفت بلی ، دوست می دارم مرا به آسمان ببری تا ملک الموت رو ببینم ، چون هر وقت به یاد او می افتم زندگی بر من تلخ می شود ، پس فرشته او را بر بال خود گرفته به 👈 آسمان چهارم آورد ، در آنجا ملک الموت را دید که از تعجب سر خود را تکان می داد ، ادریس بر وی سلام کرد ، و پرسید چرا سر خود را تکان می دهی ? گفت : خدای رب العزة مرا دستور داده بود تو را بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح کنم ، من عرضه داشتم : پروردگارا میان هر یک از آسمانها پانصد سال ، و قطر هر آسمانی هم پانصد سال راه ، فعلا فاصله میان من و ادریس چهار آسمان است ، چگونه او خود را بدینجا مب رساند ، اینک می بینم که خودت آمدی ، پس او را قبض روح نمود ، این است معنای آیه « وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِيًّا »

مولف : این حدیث را علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود از پدرش ، از ابی عمیر ،از شخصی از امام صادق (علیه السلام ) آورده .
و در معنای آن کافی نیز از علی بن ابراهیم از پدرش ، از عمروبن عثمان ، از مفضل بن صالح ، از جابر ، از ابوجعفر (علیه السلام ) از رسول الله ( صلی الله علیه و آله ) نقل کرده اند .
و این دو روایت ، مخصوصا روایت دومی با ضعف سندی که دارند ،نمی شود مورد اعتماد قرار گیرند ، چون با ظاهر کتاب که دلالت بر عصمت ملائکه و نزاهتشان از کذب خطا دارد ، مخالف می باشند . ..}

نکته : در باب ضعف سندی روایت مورد ادعای #علامه_طباطبایی ، تا آنجا که فقیر می دانم اکثر علمای رجالی معاصر سند تمام روایات #تفسیر_قمی را صحیح می دانند  .
و اینکه علامه ، به صحیح بودن سند حدیث اول ، اشاره نمی نماید و تنها به ضعف سند حدیث دوم اشاره می نماید ، علتش این است که ایشان از قبل پذیرفته اند که ملائکه خطا و تقصیر و سستی در عبادت ندارند .
حال آنکه هم در احادیث و هم در مکاشفات اولیاء ادیان مختلف ، سستی و تقصیر بعضی از ملائکه در عبادت گزارش شده است .

@soltannasir
🌞

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 134
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 486
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,433
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,864
  • بازدید ماه : 2,864
  • بازدید سال : 101,402
  • بازدید کلی : 1,169,840