loading...
سلطان نصیر



          { پاسخ به سوالات 37}

        { مسبحات و چاکراها 34}

ادامه .👇

نکته1: پیشتر در باب ریشه اسم زئوس و ژوپیتر در دروس اشاراتی رفت : 👇

{ واژه اوستایی «گئوش » به معنای جهان مادی می باشد . این واژه نخست با حذف شدن واکه «ش»  به صورت گئو تغییر شکل داده و سپس به. صورت گیتی در پارسی در آمده است .
این واژه در زبان یونانی کهن به ژئو دگردیس شده است .
و  سپس واژه ژئو گرافی را ساخته و این واژه در دوران اسلامی با ترجمه متون یونانی به زبان عربی به صورت جغرافی در آمده است .
(قابل توجه علمایی که می گویند جغرافیا صورت عربی شده واژه یونانی است . در حالی که ریشه کهن تر این واژه , اوستایی می باشد )
حال خواننده گرامی دریابد که واژه ژوپیتر , برخلاف آنچه  که در نزد عامه نقل است . یعنی این روایت که 👇

«نام ژوپیتر از ریشه هندواروپاییdyeu-peter است که بخش نخست آن dyeu هم ریشه با دیو در فارسی و به معنی ایزد است و بخش دوم peter هم ریشه و هم‌معنی با پدر در فارسی است. بر این پایه، ژوپیتر (دیوپدر) به معنای پدر ایزدی و پدر آسمانی است . »
ژوپیتر آشکارا از ترکیب دو واژه , ژئو + پیتر ایجاد شده است . و ژئو به معنای زمین و جهان مادی می باشد . پس ژوپیتر به معنای , پدر زمین می باشد . زیرا گذشتگان را اعتقاد بر این بوده که خدای کره مشتری در خلقت زمین نقش دارد .
همچنین واژه زئوس یونانی نیز برخلاف آنکه عده ای آن را از ریشه واژه یونانی  dios به معنای درخشان می دانند .
همان صورت بخش اول ژئوپیتر , یعنی ژئو را در خود حفظ نموده است .  و در علم زبان شناسی واک های «ژ» و «ز » به یکدیگر تبدیل می شوند . (در علم جفر و حروف نیز معمولا ژ را به ز تبدیل می نمایند ) بنابراین زئوس نیز از ریشه
ژئو(گیتی)  بوده و مردمان باستان , زئوس را خدای آفریننده گیتی می دانستند .
و این روایت خلقت جهان مادی توسط مشتری,  ریشه در ایران باستان دارد , چونکه یکی از نام های مشتری در ایران باستان , هرمز یا اورمزد بوده است .
و اهورامزدا آفریننده گیتی با کره مشتری مرتبط بوده است .  }

 فقیر اینجا این درس را بار دیگر نقل نمودم تا بخشی از آن را تصحیح نمایم .

 اینکه واژه زئوس و ژوپیتر (ژئوپیتر ) از ریشه گئوش اوستایی باشد بسیار محتمل است زیرا یونانیان نیز  بنا به نظر دانشمندان علم تاریخ از اقوام مهاجر آریایی بودند که به این سرزمین مهاجرت نموده اند .
اما در روایات الواح  سومری نیز این مسئله وجود دارد  که عالم توسط #مردوخ خلق شده است. 
و منشأ قوم و زبان سومری  بنا به نظر اکثر محققین علم تاریخ ارتباطی با قوم و زبان آریایی ندارد .
بنابراین همانگونه که در همین مجموعه دروس گفته شد احتمالا ایزدان مشتری در ارتباط با حالات مختلف کوکب مشتری در هنگام خلقت سرزمین های مختلفی نظیر ایران و سومر و یونان بوده است . 
بنابراین به نظر فقیر اسطوره خلقت توسط خدایان #مشتری  حکایت از یک حقیقت مشترک دارد  که متعلق به قوم و فرهنگ خاصی نیست .
و آن دخالت نفس فلکی مشتری در روند خلقت و صورتگری زمین مادی ما است .
و این نظر به واقعیت نزدیک تر است .

 اینکه یونانیان منشأ آریایی داشته اند درست است .  یونانیان  از اجداد خویش تحت عنوان بربر یاد می نمودند و آنان به مرور زمان از  فرهنگ آبا و اجدادی خویش فاصله گرفتند .
اما اینکه فقیر یونانیان را در نام گذاری متاثر از ایران باستان دانسته ام  با این پیش فرض  بوده است . که ایران باستان را مظهر کامل فرهنگ آریایی دانسته ام . 😊
و این پیش فرض مستلزم قبول این نظر است که آریایی ها هرگز  از سرزمین های شمالی مهاجرت ننموده اند .
یعنی نظری که بزرگانی نظیر روانشاد #جهانشاه_ درخشانی در کتاب بینظیر خویش دانشنامه کاشان نقل نموده اند و با استفاده از منابع متعدد این نظریه را  تا حدی اثبات نموده اند .
اما با اینحال در سمت مقابل   دانشمندانی دیگر نیز هستند که اعتقاد بر مهاجرت آریایی ها دارند . و اتفاقا این دانشمندان در اکثریت می باشند . و اینان نیز دلایل متعددی برای اثبات مهاجرت نقل می نمایند .
اگر نظریه مهاجرت درست باشد آنگاه باید بگوییم که ریشه کلمه زئوس یونانیان و #ژوپیتر از زبانی است که مادر تمام زبان های آریایی است و آن زبان زبانی بوده است  که هنگامی که همه  اقوام آریایی در کنار یکدیگر در یک سرزمین مشترک زندگی می نمودند. بدان سخن می گفتند .
فقیر پیشتر از طرفداران عدم مهاجرت آریایی ها بودم . اما اکنون نمی توانم به قطعیت بگویم که مهاجرت انجام نشده است .
بنابراین لازم دیدم نظر خویش را در باب متاثر شدن یونانیان از ایران باستان را ،  تصحیح نمایم . و به خوانندگان اطلاع بدم که درست بودن  هر کدام از دو نظریه مهاجرت یا عدم #مهاجرت _آریایی ها در اصل آریایی بودن واژه زئوس خللی ایجاد نمی نماید . اما در متاثر بودن #یونانیان از ایران باستان خلل ایجاد می نماید.
@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 135
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 486
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,439
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,870
  • بازدید ماه : 2,870
  • بازدید سال : 101,408
  • بازدید کلی : 1,169,846