loading...
سلطان نصیر



 { سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی 24}

   {شرح بعضی فقرات مربوط به سخنان مولانا زین الدین  6 }

                   { مگس 2 }

در کتاب 1000 نماد در باب مگس اینچنین آمده : 👇👇👇👇

{ بیلز باب ، خداوندگار مگس ها در فنقیه ،عامل تخریب و فساد بود و عبرانی ها او را خدای تل زباله میدانستند . مگس ها سومین بلا از بلایای ده گانه مصر بودند .( بلای اول خون و دوم وزغ سوم پشه و بلای مگس چهارمین بوده است . ) در اوستا ،کتاب مقدس زرتشتیان ،اهریمن مرگ به شکل مگس است .
به همین دلیل ،تصور می شود تصویر مگس شیاطین را دور می کند .
در امپراتوری جدید مصر باستان (1550_1100 ق.م ) ، مگس را نشانه استقامت و شجاعت می دانستند و نقش مگسی از طلا  زینت بخش سینه جنگجویان بود . روی چوب دستی های سحر آمیر ،تعویذهایی به شکل مگس (شکل پایین ) پیدا شده است و در متنی از دوره امپراتوری جدید ، از ساحری صحبت میشود که به شکل مگس وارد کالبدی شده است تا درون آن را ببیند .

لوکی ،مکار اسکاندیناوی ،برای دزدیدن گردنبند طلای الهه فرییا، خود را به شکل مگس در آورد .
 در سرود مراسم درمان سرخپوستان ناواهوی امریکا ، دونتسو (مگس بزرگ ) ،پیک معنوی ،قهرمانان سرود را در جریان سفرشان هدایت می کند . }

(کتاب 1000نماد از راونا و راپرت شفرد
ترجمه آزاده بیدار بخت/نسترن لواسانی صفحه 219 )

در کتاب عجایب نامه محمد بن محمود همدانی در باره مگس اینچنین آمده است : 👇👇👇👇👇

{ مگس خلقی ضعیف است و موذی و دلیر .مگس به این ضعیفی ، بر چشم ملوکان نشیند و در چشم شیر رود و وی را رانند و نرود . و وقت باشد در زمین حجاز صد شتر را به ده دینار فروشند ، زیرا که مگس شتر را بزند ، ناله ای از وی بر آید و خون روان شود . و سمی در تن وی است که اگر مگس درگوش رود یا در بینی ، آن کند که پیاز نرجس و شیر انجیل نکند . و کسی را که سگ بگزد ،از مگس نگه باید داشتن _ که بر وی بتر از شیر بود . مگس در تاریکی عاجز بود . 👈 مگس را در سرمه سایند ، نور چشم زیادت کند . 👈خوردن مگس چشم را سود دارد . مگس به تابستان عالم بگیرد ، به زمستان یکی نماند . و کس مگس مرده جایی نبیند . و لجوج بود . و خنفسا ( نوعی سوسک ) هم چنین بود . تا چند بار به دیوار بر شود و باز پس افتد .
و مگس را  توالدی نبود . آفریدگار وی را بیافریند حالی . و گویند سفر جل ( میوه به ) را بشکنند ، حالی مگس بر سر وی نشیند . و عجب تر از این : در بیابان مگسی نبود ، چون اسپ سرگین افکند در خاک ، حالی مگس بر سر آن گرد آید .
اگر مگس در بیابان بود منتظر سرگین عجب بود . و اگر در وقت آفریده شد ، عجب تر .
باقلی استحالت کند با مگس ، زیرا که سودای وی است.  ( و هر چه منکوس روید ثقیل بود چون بادنجان . )
مردی بگریخت از دست واخواهان ،در زمینی از باقلی رفت . گفت « زمین باقلی بتر(بدتر ) از حبس بود » و هیچ کس در زمین باقلی مقام نکرد چهل روز ، الا که وی را بیماری مزمن رسید .
یکی را پرسیدند «چه خوری ? » 
گفت : «باقلی »
گفت : «بلی مگس می خوری »
مگس و صافر( نوعی پرنده کوچک )  و تنوط( نوعی پرنده کوچک از راسته گنجشکان  )  و عنکبوت نخسپند و به هر دوپا خود را در آویزند سرنگون . و تنوط بانگ می زند تا روز ، مگس در زاویه ی خانه می گردد بی قرار .
...
و باشد که یکی در مگس نگه کند ، گوید « این را چرا آفرید ?» و نداند که مگس نیز در آدمی نگرد ، گوید « این را چرا أفرید ?»
به بصره اگر در همه خرمن ها بگردند ،مگسی نباشد . اما به غیض ، تا حد مسنات ، اگر خرما افکنده بود ، سیاه شود از مگس .
گویند شخصی در مصر بتی از سنگ رخام بیافت . و در مصر ، مگس باشد بسیار ، وی آن بت را در جیب نهاد . به در دکانی رسید ، مگسان بگریختند . 
وی را گفتند « چه داری ?»
آن بت را بنمود .
بدانستند که آن طلسم بود که فرعون کرده بود در عین شمس . و به مصر ، در آن موضع ، مگس نباشد. 
و در خانه ای که کما باشد ،مگس در آن نرود . به هند مگس خورند و از این سبب ، آنجا رمد(بیماری چشم )  و سبل(عارضه ای که در چشم پدید می آید )  و تاریکی نباشد .مگس از 👈 دود زرنیخ ( سولفید آرسنیک که در نوره از آن استفاده می شود ) بگریزد . و چون خانه ها را تاریک کنند ، همه از سولاخ ها بگریزند.  }
( کتاب عجایب نامه همدانی  صفحات 318 الی 320)

نکته مهم : عزیزان اگر دقت نموده باشید مگس بر طبق دیدگاه قدما با چشم و بینایی ارتباطی معنا دار دارد . خوردن مگس  و همچنین سرمه آن باعث افزایش نور چشم می شود .


#مگس #مولانا_زین_الدین #باقلی #چشم
@soltannasir
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 147
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 461
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 2,191
  • بازدید ماه : 6,364
  • بازدید سال : 79,653
  • بازدید کلی : 1,148,091