loading...
سلطان نصیر



          { درد و دل 84 }

{سوءاستفادا از قوانین معنوی توسط دشمنان 5}

          { تشبه به کفار }

یکی از قواعد فقهی که فقهای شیعه در مباحث فقهی در باب های مختلف این علم(فقه) در مورد  آن بحث نموده اند . مسئله تشبه به کفار است .  ابتدا این قاعده فقهی و نظر فقهای امامیه _ که ممکن است خوشایند عده ای نباشد 😊_  را در این باره نقل می نماییم و سپس به بررسی علل آن می پردازیم زیرا دانستن این قاعده با  دروس آینده ارتباط تنگاتنگ دارد .



{ تشبه در لغت به معنای شبیه و همسان دیگری شدن .
در اصطلاح فقهی تشبه عبارت است از اینکه شخصی در نحوه رفتار یا پوششی که _به لحاظ جنسیت ، دین و یا غیر آن _نشانه و مشخصه طایفه ای از انسانها به شمار می رود ، همانند آنان گردد مانند پوشیدن لباس زن توسط مرد و عکس آن (پوشیدن لباس مرد توسط زن ) و آویختن صلیب به گردن توسط مسلمان . از این عنوان در بابهای مختلف همچون صلات ، حج ، جهاد ، تجارت ، و اطعمه و اشربه به مناسبت سخن رفته است .

حکم : برخی از انواع تشبه، حرام ، برخی مکروه و برخی دیگر مستحب است .

تشبه حرام : تشبه مسلمان به کفار در استفاده از نشانه های ویژه مذهبی آنان که از شعائرشان محسوب می گردد ، همچون صلیب حرام است .
تشبه هر یک از مرد و زن به دیگری در رفتار جنسی به معنای تخنث(مانند زنان شدن) و تذکر (مانند مردان شدن) حرام بلکه از گناهان کبیره است ; لیکن تشبه هر یک از آن دو به دیگری در پوشش و غیر آن از هیئتها ، مانند برداشتن زیر ابروها و آرایش صورت و رها کردن موی سر به مانند زنان ، از حیث حرمت و کراهت مورد 👈اختلاف👉 است .
برخی مطلق تشبه ، برخی تشبه در لباس و برخی دیگر ، تشبه توأم با اتخاذ آن به عنوان زی خود _ نه به قصد دیگر مانند اظهار حزن و اقامه تعزیه _ را حرام دانسته اند .

تشبه مکروه : تشبه مسلمان به کفار در لباس مکروه است .
از جمله مصادیق این نوع تشبه که در فقه از آن یاد شده عبارت  است از : بر سر گذاشتن «برطله »( نوعی کلاه ویژه یهودیان ) و بستن کمر به چیزی شبیه زنار (کمربندی که مسیحیان در گذشته به کمر می بستند و امروزه کشیشان ، آن را به گردن می آویزند ) . برخی احتیاط را در ترک این نوع تشبه دانسته اند ; بلکه برخی قائل به حرمت آن شده اند .
تشبه به کفار در رفتار _ که در ظاهر به آنان شباهت پیدا می کند هر چه انگیزه فاعل ، این تشابه نباشد _ مکروه است ; بدین جهت در روایت از نماز گزاردن در جایی که آتش افروخته می شود مانند آشپزخانه _ به جهت تشبه به عمل مجوسیان _ و نیز پیش روی انسان یا مقابل عکس ذی روح _ به جهت شباهت پیدا کردن به عمل بت پرستان و غیر آن _ نهی شده است .
تشبه به متکبران در رفتار ، به نهادن یک پا بر ران پای دیگر هنگام نشستن (تربع) و تکیه دادن در حال غذا خوردن و نیز تشبه کهنسالان به جوانان در رفتار ، مکروه است . همچنین تشبه کنیز به زن آزاد در پوشاندن سر خود در نماز بنا بر مشهور کراهت دارد .

تشبه مستحب : تشبه به معصومان علیهم السلام و اولیای الهی در رفتار و افعال ، امری مستحب و ممدوح است ; ازاین رو پوشیدن لباس سفید به جهت شباهت پیدا کردن به پیامبران ، مستحب است .
مستحب است حاجی در حج تمتع بعد از تقصیر به جهت تشبه به محرم ، از محرمات احرام ، مانند لباس دوخته و غیر آن اجتناب کند . برای اهل مکه نیز در ایام حج ، تشبه به محرمان استحباب دارد .

تشبه اهل ذمه به مسلمانان : سزاوار است امام علیه السلام هنگام انعقاد پیمان ذمه با اهل کتاب با آنان شرط کند که در پوشش ، مرکب ، موی سر و کنیه به مسلمانان تشبه پیدا نکنند و در مظاهر یاد شده به گونه ای باشند که از مسلمانان باز شناخته شوند . }
{ کتاب فرهنگ فقه(فارسی) مطابق مذهب اهل بیت  جلد دوم مدخل «تشبه»  صفحات 485و 486 }

#تشبه #سوءاستفاده #مکروه #حرام

@soltannasir
🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 77
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 371
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 583
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 583
  • بازدید ماه : 583
  • بازدید سال : 99,121
  • بازدید کلی : 1,167,559