loading...
سلطان نصیر

             { درد و دل 46} 

 

    { انتقاد از وضعیت پژوهش در علوم انسانی در کشور 14}

 

یکی از نکاتی که فقیر  در کتب منتقدین  فلسفه و عرفان اسلامی نظیر آثار علامه محمدرضا حکیمی مشاهده نمودم . 

انتقاد به دستگاه طبیعیات فلسفی قدیم  است .  که ایشان مدعی هستند بر اساس نظام منسوخ شده چهار عنصری قدیم بنا شده است . 😳 جدا نمی دانم چه بگویم ! ایشان از یک سو در آثار خویش اساتید بزرگ مکتب تفکیک(سید موسی زرآبادی و شیخ مجتبی قزوینی و شیخ علی اکبر الاهیان تنکبانی و سید ابوالحسن حافظیان ) را به علت دانستن   علوم غریبه و خفیه ای نظیر جفر و حروف و کیمیا  ستایش می کنند . 

و از سویی به نظام چهار عنصری فلسفه قدیم می تازند ! 

گویی ایشان فراموش کرده اند و یا ندیده اند که در علم جفر و حروف یکی از طروح سته (شش گانه) طرح چهار چهار یا طرح عنصری می باشد که بر اساس دایره اهطم حروف را به چهار دسته آتشی و بادی و آبی و خاکی تقسیم می نمایند . 

و در بعضی روش های جفری , کاملا این طبایع در استخراجات  نقش دارند .

آیا حروف را در علم جفر بر اساس جدول مندلیف تقسیم بندی می نمایند ?😊

آیا ایشان در قرآن مجید  نخوانده اند 👇

 

{ أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ(30) «سوره مبارکه  انبیا» 

آيا كسانى كه كفر ورزيدند ندانستند كه آسمانها و زمين هر دو به هم پيوسته بودند و ما آن دو را از هم جدا ساختيم و هر چيز زنده‏ اى را از 👈آب پديد آورديم آيا [باز هم] ايمان نمى ‏آورند (آیه 30 سوره مبارکه انبیا ) }

و یا آیه👇

{ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ(12) سوره مومنون 

و به يقين انسان را از عصاره‏ اى از 👈گل آفريديم (12)سوره مومنون } 

ویا آیه 👇

{ وَخَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ (15سوره مبارکه الرحمن) 

و جن را از تشعشعى از👈 آتش خلق كرد (15)}

 

مطمئنا ایشان هم این آیات را دیده اند و هم از علم جفر و حروف اطلاع دارند و فقط بخاطر تحقیر فلسفه به نظام طبیعیات چهار عنصری قدیم می تازند .

عزیزان هر کسی که با علومی نظیر جفر و حروف و علم بخورات و طب قدیم (براساس اخلاط اربعه و تقسیم بندی غذاها بر اساس گرمی و سردی تری و خشکی ) و حتی کیمیا  آشنایی داشته باشد . 

متوجه این نکته می شود که تقسیم بندی نظام چهار عنصری قدیم با جود نقص هایی که دارد   درست است . 

و این تقسیم بندی اشاره به یک نوع جهان بینی دارد . 

و تقسیم بندی طبیعیات جدید بر اساس دانش اتمی , یک شأن و جهان بینی متفاوت دیگری می باشد . 

و لزوما در  موارد زیادی مغایرتی با یکدیگر ندارند . 

یکی از علومی که امروزه غربی ها در  انجمن های مخفی به آن می پردازند . علوم نئوتیک نام دارد . و در این علوم تمامی دست آوردهای علوم جدید بشری را برای تفسیر علوم کهن و پی بردن به راز دنیای باستان و هستی بکار می گیرند . 

در علوم نئوتیک نه تنها برای پی بردن به راز علوم کهن تلاش می شود . بلکه سعی می شود که بین جهان بینی متفاوت پیشینیان با جهان بینی مدرن آشتی و ارتباط برقرار شود . 

پس از انقلاب صنعتی و تحول علوم در غرب , علی الخصوص در قرن بیستم که ما با انفجار علوم مواجه شدیم . ما شاهد  یک گسستگی عمیق بین علوم قدیم و جدید بودیم .  بسیاری از علوم قدیم از منظر دانشمندان علوم جدید منسوخ و ناکار آمد بود .  

  شاید این مسئله یک حرکت  تبلیغی  عامدانه در غرب  بوده که شرقیان را که مقهور تمدن پیشرفته غرب شده بودند از رسیدن به حقیقت باز نگاه دارند . 

زیرا به موازات جریان پیشرفت علوم در غرب و ناکارآمد دانستن و نسخ علوم قدیم , ما شاهد رویکرد باستان گرایی غربی ها در انجمن های مخفی بودیم . 

و آنان به غارت آثار باستانی کشورهای خاورمیانه روی آوردند . و به طور خاص با مصر و هند شروع نمودند . 

انجمن های مخفی غربی  بخوبی دریافتند . که چگونه برای پر نمودن خلأ موجود و ایجاد پیوند بین علوم جدید و قدیم ,  از دنیای کهن و عصر اسطوره شروع نمایند . و به دوره تاریخی برسند و سپس وارد دنیای جدید شوند . 

اما ما در کشور خویش در دانشگاه ها کاملا علوم جدید را به شکل گسسته از تاریخ خویش تدریس می نماییم . 

و در حوزه های علمیه  خویش نیز علوم مختلف  را آن هم به شکل محدود از دوران ظهور اسلام , تدریس می نماییم . (البته در حاشیه دروس رسمی حوزه آن هم به طور سطحی نه اصولی ) 

بزرگترین اساتید حوزه های علمیه در حیطه علوم قدیم (هیئت و نجوم و هندسه و حساب و اوفاق و اعداد و فیظیک و کیمیا والبلدان و جغرافیا وتاریخ و موسیقی وطب و طبیعیات و   ...) با این علوم حداکثر در حیطه تمدن اسلامی آشنا هستند . و از سیر تاریخی این علوم در دوران پیشین بی اطلاع هستند . 

ادامه دارد 👇

 

 

#درد_و_دل #جفر #چهار_عنصر #طبیعیات #نئوتیک 

@soltannasir 

💚💚💚

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 253
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 474
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 30
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,905
  • بازدید ماه : 1,905
  • بازدید سال : 100,443
  • بازدید کلی : 1,168,881