loading...
سلطان نصیر

 

 

             {درد و دل 41} 

 

  { تحقیقی در باره ریشه واژه ژن 2}

 

{بار دیگر به واژه «خانه» باز گردیم . 

این واژه به لهجه تهرانی «خونه» است . 

این واژه در زبان لری «هون» است . 

در علم زبانشناسی «خ» و «ه» به یکدیگر تبدیل می شود . چنانچه واژه «هور » و «خور» هر دو به معنای خورشید می باشد . «هون » در زبان انگلیسی با تغییر جایگاه «ن» به «م» تبدیل به «هوم» «home» شده است .که به معنای خانه می باشد . 

همچنین واژه «هون» در زبان ارمنی به گونه «هاناگ» در آمده است . 

این واژه در زبان پارسی بگونه «هنگ» تغییر صورت داده است . 

و در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی «هنگ» به معنای غار نیز می دهد . 

هنگ افراسیاب = غار افراسیاب

همچنین در زبان ارمنی «هانل» به معنای کندن و در آوردن است .

اما زنان در ازمنه پیشین دارنده خانه بوده اند . و به زبان بهتر این مادران بوده اند که برای نگهبانی فرزندان خرد خویش , با دست و پنجه , و آنگاه با سنگ های نوک تیز , زمین و کوه را کنده اند . و در جوامع اولیه زنان در خانه های کنده شده در کوه زندگی می نمودند و مردان در دل طبیعت به شکار حیوانات می پرداختند . 

پیشتر گفته شد که یکی از صورت های استعمال واژه «کن» شیفته شدن و دوست داشتن است . زیرا مردان شیفته ساکنین داخل «کن» ها  یعنی زنان بودند . و این زنان بودند که در دل مردان مهر انگیختند و انگیزه ای برای زندگی آنان بودند .

از واژه «کن» کلمه «کینین » ساخته شد که به معنی وابسته به خانه (دختر)

 می باشد . 

از همین واژه در زبان اوستایی و پهلوی واژه های «کیتی » (kaiti) و«کنیا» (kanya) و «کنوکا» (kanuka)  بر آمده است . که همه به معنای دوشیزه و دختر بوده است . 

این واژه ها در زبان پهلوی به صورت «کنچک» (kanechak) در آمده و در زبان کوردی امروز همچنان به صورت «کنشک» مورد استفاده قرار می گیرد .

این واژه در زبان فارسی امروز بصورت «کنیزک»  در آمده است . 

و معنای اصلی این  واژه«کنچک» به معنای«دوست داشتنی کوچک» است .

این واژه در زبان بلوچی و لری «کینچک» نامیده می شود . در زبان گیلانی «کیجا» در زبان تاتی «کنیا» در گویش های مختلف کردی به صورت های «کنیا» و «کناچه» و «کچ» و «کیژ» در آمده است .

و  صورت آخرین این واژه در زبان کردی یعنی «کیژ» در زبان ترکی آذرباییجانی با تبدیل واک « ک» به «گ» و واک «ژ» به واک «ز»  واژه  «گیز» ساخته شده و «گیز» نیز به نوبه خود با تبدیل «گ» به «ق» تبدیل به واژه «قیز» شده است . 

و این دو واژه به صورت «گز» و «قز» نیز تلفظ می شود .

اما از  واژه «كن» به معني كندن سخن گفته شد. در ادامه  بايد بگويم كه واژه (زن) از همين ريشه اوستايي است. زيرا اين زنان بودند كه با كندن غارهاي دستي در كوه ها و در زمين مردمان  را در هنگامه يخبندان نجات دادند . 

 اين واژه در زبان اوستايي به گونه «جنی» (با فتحه جيم) در زبان سنسكريت «جن » با (فتحه جيم ) در زبان يوناني به گونه «ژن » در زبان لاتين ( ژينوس = نام استوره ) در زبان پارسي ميانه «ژن»( با فتحه ژ ) در زبان كردی و تالشي «ژن» ( با كسره ژ ) در زبان بلغاری به گونه «ژن»( با كسره ژ ) به معني زن و «ژنسكي» به معني زنانه و در زبان روسي «ژنا » به معني زن و «ژناتي » به معنی زن دار، «ژينه» و «ژينكو » در زبان فرانسوی به معني بانو «ژينكو كراسی»  به معني زن سالاري، در زبان سمناني به گونه «جنيكا » و.... بكار مي رود كه همگي ريشه در همان ( كن ) اوستايی دارد . 

همان گونه كه مي نگريد نزديكي گويش اروپايي اين واژه به گويش كردی و تالشی آن بسيار است. واژه ( ژن ) در زبان هاي اروپايي معني مفهومي نيز به خود گرفته است، چون زن توانايي زايندگی دارد آرام آرام اين واژه در زبان هاي اروپايی به اين مفهوم بكار رفت كه امروزه در واژه هايي مانند ( هيدرو + ژن = آب زا )و ( اكسي +ژن = هوا زا ) و دانش ( ژنتيك ) به كار مي رود.} 😊

 

{ بر گرفته از کتب و مقالات جناب فریدون جنیدی از زبان شناسان معاصر و متخصص در زبان های باستانی ایران } 

 امیدوارم عزیزان از این تحقیق گسترده ایشان لذت برده باشند .🙏

نکته : در علم زبان شناسی از بین رفتن زبان ها و گویش های محلی و متفاوت برای محقق این علم ,  یک فاجعه بشمار می رود . شما عزیزان خواننده دیدید که در این تحقیق چگونه گویش ها و زبان های محلی اقوام مختلف آریایی در فلات ایران بکمک آمد تا سیر تاریخی تغییر واژگانی مشخص شود . و اینکه چگونه بعضی از کلمات اگر در صورت اولیه و باستانی خویش «اوستایی» با زبان های اروپایی نسبت ندارد .  اما در گویش ها و زبان های اقوام مختلف ایرانی کلماتی را می بینید که منشأ کلمات مردمان اروپایی می باشد . 

به امید روزی که همه اقوام آریایی پیش از ظهور در زیر یک پرچم متحد زندگی نمایند . و سایر اقوام آریایی نیز به خاک مادری خویش بپیوندند .

 ان شاء الله 

 

#ژنتیک #زن #ژن #درد_ودل #ریشه 

@soltannasir 

❤️💛💚💙💜💖

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 130
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 447
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,029
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,460
  • بازدید ماه : 2,460
  • بازدید سال : 100,998
  • بازدید کلی : 1,169,436