loading...
سلطان نصیر

 

         {درد و دل 27} 

 

 {انتقاد از وضعیت پژوهش در علوم انسانی در کشور و تحلیلی بر داستان جمشید و آنچه تا کنون  گفته شده است 2} 

 

ادامه 👇👇👇

 

... منتهی در حیطه عملی می توان به  دانشگاه ها تا حدی خطی مشی دینی و اسلامی در حیطه علوم انسانی داد . اما به نظر فقیر نمی توان دانشگاه ها را از چهارچوب تعریف شده ای که برای تحقیق و پژوهش خود برای خویش تعریف نموده اند . خارج نمود . 

 

               (یک انتقاد از دانشگاه ها)

 

 چهارچوب برخورد با دین و تفکر دینی در جامعه دانشگاهی کشور تا حدی مشخص است . 

اما کاش جامعه دانشگاهی ما در حیطه علوم انسانی به این بسنده می نمود . 

مدتهاست که عده ای در جامعه دانشگاهی  کشور دم از کرسی های آزاد اندیشی می زنند . 

تعریف آزاد اندیشی برای بسیاری از این عده این است که  حرف سیاسی بزنند و آزادانه به انتقاد از مسائل جاری کشور بپردازند و در حیطه دین (تقریبا فقط دین اسلام) حرف های انتقاد آمیز بزنند .

فقیر بالشخصه موافق جریان  آزاد اندیشی و  انتقاد و پرسش گری می باشم . و این را هم قبول دارم که ما در حیطه آزادی بیان در کشور با مشکلاتی مواجهیم .

اما جالب است که همین جامعه دانشگاهی آنچنان مقهور بعضی از نظریات غربی ها در حیطه علوم انسانی می باشند که تاب تحمل شنیدن نظریه جدید درباره یک موضوع را ندارد . و به شدت در برابر نظریه جدید یا در برابر انتقاد به نظریه پذیرفته شده در مجامع علمی غربی مخالفت می نماید .

من باب مثال همه ما در کتب تاریخ خوانده ایم که آریایی ها مردمانی بودند که در  بازه  زمانی پنج هزار سال پیش تا سه هزار سال پیش از بخش هایی از آسیای صغیر به فلات ایران کوچ نمودند .

منشأ این نظریه بخش هایی از کتاب وندیداد اوستا و همچنین وداها می باشد . که در آن آریایی ها در مکانی به نام آریاویج ساکن بوده اند . و به علت سرما از آن مناطق  به مرور کوچ نموده اند . 

اینجا سوالات بسیاری وجود دارد .

1: آریا ویج کجاست ? 

امروزه اکثر دانشمندان غربی محل آریاویج را در منطقه  خوارزم می دانند و در کتب تاریخی ما و جامعه علمی ما به عنوان یک اصل مسلم پذیرفته شده است . عده ای از دانشمندان آریاویج را در سیبری می دانند. عده ای درقفقاز و عده ای در قطب شمال و عده ای در نیشابور , عده ای در آذرباییجان و عده ای در ترکیه و عده ای در اروپا و عده ای در آفریقا 😳 و....

2: مهاجرت در چه زمانی اتفاق افتاده ? 

پاسخ : 5000الی 3000سال پیش بر طبق نظر غالب در جهان که غربی ها از آن دفاع می نمایند !

اما بر طبق یافته های زمین شناسی آخرین دوره یخبندان بزرگ دوره یخبندان چهارم در حدود 14000سال پیش شروع و 10000سال پیش به پایان رسیده است ! 

و درحدود 8500الی 7500سال پیش یک دوره یخبندان میانی به وقوع پیوسته است !

به همین دلیل در خود غرب نیز امروزه عده ای بازه تاریخی مهاجرت آریایی ها را به دوران پیشتر می رسانند .

3: چگونه آریایی ها که بنا به گفته دانشمندان قومی  دامدار و دامپرور  بوده اند .  به ترکمنستان و  هند و  ایران تا ترکیه و آذرباییجان و از سویی تا اروپا و حتی بنا به بعضی شواهد زبانشناسی و باستان شناسی  به قاره آمریکا  کوچ می نمایند ???!!! 

و تمدن ها و فرهنگ های سرزمین های محل کوچ خویش را تحت تاثیر زبان و تمدن و فرهنگ خویش قرار می دهند ???!!!

4: آریاویج چه وسعتی داشته است که قومی بزرگ را با تعداد فراوان در خود جای داده است که این قوم به سرتاسر جهان کوچیده اند ???!!! 

5: چرا آریایی ها به منطقه بین النهرین تا مصر مهاجرت ننمودند ??!! یا اگر مهاجرت کردند چرا تاثیر آنچنانی بر حیطه تمدن های آن منطقه نگذاشتند ???!!! 

و همچنین سوالات بسیار دیگر در این باره وجود دارد ???!!! 

در عوض طرفداران نظریه مهاجرت نیز بر شواهد باستان شناسی ای تاکید می نمایند که در بخش های زیادی از تمدن های فلات ایران و هند وجود  دارد 

در دوره 5000 الی 3000 سال پیش دو حیطه تمدنی در این تمدن ها بر اساس آثار باستانی مشاهده می شود ! (بر اساس اشیا پیدا شده در تمدن های این منطقه ) و این اشیا پیدا شده که با اشیاء پیدا شده در تمدن های حیطه خوارزم و حتی قفقاز و آسیای صغیر  شباهت دارد و با سایر اشیا تفاوت هایی دارد . بر اساس این شواهد باستانشناسی و شواهدی دیگر عده ای به مهاجرت آریایی ها در این حیطه تاریخی باور دارند !

جدای از این مسئله که آریایی ها به فلات ایران مهاجرت نموده اند یا خیر ! که این مسئله نیاز به  بررسی های بسیار گسترده دارد . 

آنچه که جای سوال دارد این است که چرا بخش زیادی از اساتید تاریخ ایران باستان فارغ از هر گونه  آزاد اندیشی علمی , متعصبانه  بر نظریه مهاجرت آریایی ها تاکید می نمایند . ?!

و حتی اجازه نوشته شدن تز دکترا در رد فرضیه مهاجرت را به دانشجوی خویش نمی دهند ?! 

 

ادامه دارد ...👇

 

#آریایی #کوچ #مهاجرت #یخبندان #درد_ودل

#آریاویج 

@soltannasir 

🌨🌨🌨🌨☃️☃️☃️☃️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 143
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 331
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,762
  • بازدید ماه : 1,762
  • بازدید سال : 100,300
  • بازدید کلی : 1,168,738