loading...
سلطان نصیر

 

 

 (جغرافیای علوم غریبه در ایران 42) 

 

    {ارتباط سلیمان(ع) با ایران3 }

 

{ وَلِسُلَيْمَانَ الرِّيحَ غُدُوُّهَا شَهْرٌ وَرَوَاحُهَا شَهْرٌ وَأَسَلْنَا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَمِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَمَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنَا نُذِقْهُ مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ (۱۲)سوره سبأ

و باد را براى سليمان [رام كرديم] كه رفتن آن بامداد يك ماه و آمدنش شبانگاه يك ماه [راه] بود و معدن مس را براى او ذوب [و روان] گردانيديم و برخى از جن به فرمان پروردگارشان پيش او كار میکردند و هر كس از آنها از دستور ما سر برمى‏ تافت از عذاب سوزان به او مىیچشانيديم}(آیه 12 سوره سبأ)

پیشتر در  تفسیر این آیه گفته شد که بنا به بعضی روایات و شواهد و همچنین شهادت این فرومایگان سلیمان (ع) در خاک ایران زمین در منطقه ای که امروزه تخت سلیمان نامیده می شود . در شهرستان تکاب استان آذرباییجان غربی فرود می آمده است . اما ذکر چند نکته : 👇👇👇👇👇

 

نکته اول : در آیه پس از انتقال (کاخ) سلیمان توسط باد  اشاره به این نکته دارد . که معدن مس را برای او ذوب و روان کردیم .

احتمالا باید در حیطه جغرافیایی  محل فرود سلیمان(ع) معادن مس وجود داشته باشد .  

نکته جالب وجود معادن مس متعدد در منطقه مورد نظر است  . (البته با فواصل نه چندان نزدیک به تخت سلیمان😊 ) 

 هم اکنون بزرگ‌ترین معدن مس شمال غرب کشور با ذخیره ۶۰۰ هزار تن در شهرستان ماکو در شمال آذربایجان غربی کشف شده است .

همچنین بنا به نقل رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذرباییجان شرقی : در این استان پنج معدن فعال مس  وجود دارد که پروانه های بهره برداری آنها صادر و کارخانه های آنها در حال فعالیت می باشند.

این معادن شامل سونگون ورزقان، انجرد و قرنق دره اهر، چشمه کنان شبستر و یکان کهریز علیای مرند می باشد  .

 ذخیره قطعی این  معادن مس بر طبق بر آوردها:  سونگون، انجرد، چشمه کنان، قرنق دره و یکان کهریز علیا را به ترتیب 440 میلیون، 50 هزار، یک میلیون و 43 هزار، 420 هزار و 32 هزار تن می باشد .

همچنین در  استان زنجان نیز معادن مس متعددی وجود دارد . (نظیر معدن مس در نزدیکی خرمدره ) که این معادن  عمدتا کوچک می باشند .

در استان قزوین نیز چندین معدن مس وجود دارد . که از بینشان کارخانه و معدن مس کاتدی طارم بسیار مهم می باشد .

در استان های کرمانشاه و کردستان نیز واحدهای مس کوچک وجود دارد . و هنوز برآورد دقیقی از  ظرفیت معدنی این استان ها نشده است .

 

اما در خود شهرستان تکاب نیز  دو معدن بزرگ طلا وجود دارد . 

نخست : معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه است که  در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است.

بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm (گرم در تن) برآورد شده است. ذخیره احتمالی این معدن ۳۰ میلیون تن با عیار متوسط 5 ppm است .

دوم : معدن طلای آق‌دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است .

نکته دوم : وجود تعداد زیادی جنیان فرومایه در خاک جغرافیای ایران زمین علی الخصوص جغرافیای ترسیمی  است .  

نکته سوم : ظاهرا  این جنیان برای سلیمان(ع) صنعتگری می نمودند . و هر کس از دستور وی اطاعت نمی کرد . سلیمان (ع) وی را معذب می نموده است  . 

نکته چهارم : وجود کوه معروف به زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان است . که بر اساس داستان های عامیانه , سلیمان(ع) جنیان را در آن معذب می نموده است . 

نکته پنجم : نکته مهمی که عزیزان باید بدانند , بر اساس برآوردهای کارشناسان باستان شناسی قدمت قدیمی ترین بخش های تخت سلیمان به حدود  3000 سال پیش باز می گردد . 

و سلیمان(ع) نیز بنا به نظر کارشناسان باستان شناسی و تاریخ کتاب مقدس حدود 1000پیش از میلاد به دنیا آمده و 928 پیش از میلاد نیز  رحلت نموده است .

نکته ششم : در مورد وضعیت تاریخ ایران در حدود 2900تا 3000 سال پیش برخلاف سومریان ,  ما لوح و گلنوشته و سند مکتوب آنچنانی در اختیار نداریم . تا بتوانیم این بازه زمانی را به درستی ترسیم نماییم. ( علل این امر حفاری های اندک و غیر علمی و کم توجهی مسئولین,  همچنین از بین رفتن بخش زیادی از آثار تمدنی و مکتوب ایران در حملات متعدد اقوام مختلف به خاک فلات ایران است ) . 

باستان شناسان و تاریخ دانان در پاسخ به این سوال که حدود 3000سال پیش تخت سلیمان چه وضعیتی داشته است ? و چه کسانی در آن زندگی می نموده اند . محکوم به سکوت هستند ! یا باید نظریه پردازی و فرضیه بر اساس یافته ها بنمایند . در نهایت فعلا سند چندانی  از وضعیت آن دوره در دست نیست ! 

 

#سلیمان(ع) #جغرافیا_علوم_غریبه #تکاب 

#تخت_سلیمان #مس #طلا

@soltannasir 

⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 47
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 172
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 4,202
  • بازدید ماه : 4,202
  • بازدید سال : 102,740
  • بازدید کلی : 1,171,178