loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

 {آشنایی با جهان بینی گنوسی در رساله خفیه یوحنا ۶}

 

ادامه...👇

 

ادامه نکته ۱: نکته مهم در مورد ترکیب یهوه الوهیم این است که در ابتدای کتاب پیدایش آنجا که سخن از آفرینش جهان است تنها از الوهیم یاد شده است. هر چند که فعل مفرد بکار برده شده اما همانگونه که گفته شد الوهیم معنای خدایان را می دهد. (مثال آیه اول پیدایش:  בראשית ברא אלוהים برشیت بارآ الوهیم= در ابتدا خدایان خلق کرد. 

این معنی درست آیه است اما چون فعل مفرد با فاعل جمع همخوانی ندارد اینگونه ترجمه می نمایند در آغاز خداوند خلق کرد. )

اما در ادامه چون سخن از آفرینش انسان و سپس اخراج از عدن است. از ترکیب یهوه الوهیم استفاده شده است که مترجمین تورات آن را به اشتباه و یا تعمدا به معنای خدای خدا ترجمه کرده اند. که این معنی حتی در ادبیات عبری ترکیبی ناهمگون است. بلکه همانگونه که گفته شد از نظر لغوی معنی درستش یهوه خدایان یا خدای خدایان است. به یک نمونه توجه نمایید :👈 (ויאמר יהוה אלוהים הן האדאם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע ...(فصل ۳ آیه ۲۲)و یهوه خدایان گفت اینک آدم در دانستن خوبی و بدی چون یکی از ما گشته است.) 

همانگونه که‌ ملاحظه می نمایید در این آیه یهوه خدایان می گوید که آدم پس از خوردن میوه درخت و دانستن خوبی و بدی چون 👈یکی از ما شده است. این یکی از ما یعنی یهوه ی کتاب پیدایش خود را یکی از خدایان‌ می دانسته که خود رئیس خدایان‌ دیگر بوده است و آدم با خوردن میوه و معرفت خوبی و بدی چون‌ یکی از آنان شده است. از چه کسانی ؟ از خدایان 

این ترکیب یکی از ما مورد توجه گنوسی ها در گذشته و گنوسی های عصر جدید و طرفداران نظریه فرازمینی ها قرار گرفته است. مفسرین کتاب مقدس هم نتوانستند پاسخ درست و قابل قبولی به‌این مطلب بدهند. یکی از تفاسیر آنان این است که منظور از یکی از ما یهوه و فرشتگانش است. طبیعی است که خداوند فرشتگان را چون خود نمی داند و بقدری مطلب برای رد چنین ادعایی در خود کتاب پیدایش هست که تنها ایمان‌ داران یهودی و مسیحی می توانند. از این چالش ها بدلیل ایمانشان‌ بگذرند و ایمان خویش را حفظ نمایند. البته همان گونه که گفته شد ما مسلمانان‌براحتی می توانیم از این‌چالش ها شانه خالی نماییم زیرا می توانیم‌ بگوییم‌ کتاب پیدایش تحریف شده هست.

 

پ ن: ناگفته نماند بنده هم به مانند اسپینوزا قائل به تحریف تورات فعلی هستم. چون در بخشی از آیات گویی یک راوی انسانی دارد مطالبی را در مورد موسی کلیم الله نقل می نماید. البته نقدهای محتوایی اسپینوزا به تورات‌ فعلی بیش از این یک مورد است. همچنین بین بعضی آیات تورات و آیات قرآن مجید در نقل بعضی داستان ها اختلافاتی هست که بنده آیات قرآن را اصل و مبنا می دانم.  

 

 اما با اینحال سعی می نمایم که به مسائل از جنبه تطبیقی نیز نگاه نمایم. تقریبا با نگاه تطبیقی آنگونه که بنده بدان دست پیدا نموده ام می توانم بخشی از اشکالات شرک آمیز کتاب پیدایش را پاسخ دهم. (پاسخ به همه شاید ممکن نباشد) اما باید در نظر داشت در نگاه تطبیقی اسلام با اسطوره و ادیان دیگر شما باید از بینش رسمی دین باوران به آن دین کمی فاصله بگیرید. یعنی نمی توانید با قرائت رسمی متکلمین آن دین دست به تطبیق بزنید و اینکار تطبیق را حداقل برای بنده به عنوان یک مسلمان شیعی که از قضا در ایران هم ساکن هستم مشکل می نماید. 

 

 

۲: روح‌های هفت گانه را می توان با نفوس فلکی مرتبط دانست. زیرا هفت ایزدی که گنوسی ها بدان ها اعتقاد داشتند هر کدام ایزد یک کوکب و حاکم‌ بر یک آسمان بودند. همچنین شاید بتوان روح های هفت گانه را با کالبدهای هفت گانه در نزد هندوان نیز سنجید. 

 

۳: ۳۶۰ فرشته ای که طبق اعتقاد گنوسی ها تن‌ انسان را خلق کردند را می توان در عالم صغیر (جسم‌انسان) با ۳۶۰ رگ خونی موجود در بدن که قدما بدان قائل بودند مرتبط دانست. 

 

ادامه دارد‌‌...

 

@soltannasir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 138
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 419
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 853
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,284
  • بازدید ماه : 2,284
  • بازدید سال : 100,822
  • بازدید کلی : 1,169,260