loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

    {پیوند اسطوره با دین 321}

 

    {ذوالقرنین قرآن کیست ?83} 

  

 {نگاهی به اساطیر میان رودان و ارتباط آن با صور فلکی در آسمان شب44}

 

{انکی و نین خورسگ: اسطوره ای آسمانی 36}

 

                 { نبیرو 4}

 

ادامه...👇

 

 

{حال اگر به گذشته نسبتاً دور نظری بیندازیم یعنی 7000سال قبل یا 5000 سال پیش از میلاد، قطب شمال فلکی در حدود 12 درجه سر عوّا قرار داشته. افزون بر این، با چنی چرخشی که ظاهراً کره سماوی دارد، صورت فلکی مذکور ممکن است توسط مردمان عهد باستان در نیمه شب انقلاب تابستانی در مجاورت قطب شمال به صورت قائم هم دیده شده باشد. به نظر می رسد که تنها چهره های اسطوره ای قابل ارزش از لحاظ موقعیت، اطلس تایتان باشد. بازوی راست عوّا، بر روی سرش خمیده شده تا آسمان را نگه دارد. امروزه این ستاره ها به صورت یک کمان و به نام تاج یا اکلیل شمالی خوانده می شوند.

حرکت تدریجی و جابه جایی قطب شمال سماوی در بین ستارگان آسمان، از اهمیت عوّا کاسته است و آن را به حالت عادی درآورده است. اگر بخواهیم مجدداً به جایگاه قبلی عوّا برگردیم باید 19000 سال دیگر منتظر ماند. } (کتاب راهنمای هفتگی آسمان شب نویسنده جف کانیپ مترجم احمد دالکی صفحه 38)

 

باید دقت داشت که روزگاری که صورت فلکی عوا (انلیل) در حدود 5000 سال پیش از میلاد در جایگاهی نزدیک به جایگاه ستاره قطبی قرار داشته است. هیچ ستاره خاصی در جایگاه ستاره قطبی نبوده است. پس صورت فلکی عوا (انلیل) به نوعی در جایگاه ستاره قطبی بوده و همانگونه که گفته شد. حتی ممکن است در نیمه شب انقلاب تابستانی در نزدیکی های قطب شمالی کاملا عمود نیز دیده می شده ! 

آنچه که در اینجا حائز اهمیت است این است که تقریبا زمانیکه عوا در جایگاهی نزدیک به جایگاه ستاره قطبی است. انلیل به نوعی در میان رودان ریاست کل ایزدان را داشته است. (انلیل یا صورت فلکی عوا از حدود 6000 قبل میلاد تا حدود 3100 قبل میلاد به جایگاه ستاره قطبی نزدیک بوده است. ) 

در الواح میان رودان به طور خاص در الواح اسطوره گیلگمش هنگام طوفان بزرگ که در حدود بیش از 3000 سال قبل از میلاد اتفاق افتاده است. این انلیل است که رهبری ایزدان را بر عهده دارد. و فرمان طوفان را می دهد.

هر چند پس از طوفان  نیز همچنان انلیل رهبری ایزدان را بر عهده دارد. اما به مرور از قدرت انلیل کاسته می شود و این مردوخ است که از حدود 2000 قبل میلاد ریاست ایزدان را بر عهده می گیرد. داستان ریاست یافتن مردوخ بر عالم ایزدان که در الواح آفرینش آمده است. و توسط کاهنان نوشته شده است. دو دریای اولیه وجود دارد. در دریایی تیامت یا هیولای مونث اولیه که توسط مردوخ کشته می شود و توسط اجزای بدن وی خلقت آسمان و زمین انجام می شود. ?!

در اینجا باید از خود پرسید چرا کاهنین چنین نسبتی را به مردوخ داده اند ? 

آسمان ها و زمین که در آن هنگام موجود بوده است. آیا آنان به داستان کهن تر خلقت اشاره کرده اند ?! یعنی روزگارانی که هنوز خلقت آسمانها و زمین از نظر آنان شکل نگرفته بود ? یا اینکه حادثه ای ممکن است در آسمان شب رخ داده باشد که آنان در تفسیر آن چنین نسبتی را به مردوخ داده اند ?! 

اگر از منظر آسمان شب به اساطیر نگاه نماییم در حدود سه هزار سال قبل میلاد ستاره آلفای اژدها در صورت فلکی اژدها در جایگاه ستاره قطبی قرار می گیرد. 

و صورت فلکی اژدها همانگونه که عده ای از اختر باستان شناسان می گویند ممکن است همان تیامات در نظر سومریان و بابلیان و آشوریان باشد. 

این حضور ستاره آلفای اژدها ادامه داشته تا اینکه رفته رفته جایگاه ستاره قطبی ابتدا به ستاره های کوکب شمالی و فرقد در صورت فلکی دب اصغر (فاصله 2000 پیش از میلاد تا 500 میلادی و سپس اکنون به ستاره جُدی در همین صورت فلکی می رسد. بنابراین از حدود 2000 پیش از میلاد تاکنون جایگاه ستاره قطبی در اختیار کواکب صورت فلکی دب اصغر بوده است. آیا ممکن است مردوخ ایزد کوکب مشتری نباشد و آنگاه رب النوع صورت فلکی دب اصغر بوده باشد ?!  جالب است که بدانید دوران قدرت گرفتن مردوخ به عنوان رئیس ایزدان از حدود 2000 پیش از میلاد شروع می شود ! 

اگر به ماجرا اینگونه نگاه نماییم در واقع صورت فلکی عظیم اژدها نظم کائنات را با قرار گرفتن در جایگاه ستاره قطبی بر هم میزند. و مردوخ با غلبه و کنار زدن وی نظم جدیدی را در کیهان و پهنه آسمان شب ایجاد می نماید. 

 

نکته : باید در نظر داشته باشیم که صورت فلکی دب اصغر در نظر یونانیان خرس است. ممکن است در نظر مردمان میان رودان مردوخ بوده باشد. 

 

نکته 2: در بعضی نگاره های مردوخ وی را سوار بر اژدهایی نشان می دهند که ممکن است بی ارتباط با صورت فلکی اژدها نباشد.

 

اما در چنین نوع نگرشی آنو یا پدر بزرگ ایزدان ممکن است همان صورت فلکی قیفاوس یا سلطان باشد. زیرا در روزگاران کهن در جایگاه ستاره قطبی قرار داشته است. 

 

ادامه دارد...

 

 

@soltannasir

🌞🌊⭐️🌛

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 129
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 484
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,394
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,825
  • بازدید ماه : 2,825
  • بازدید سال : 101,363
  • بازدید کلی : 1,169,801