loading...
سلطان نصیر

 

                (مغان شیعه 8)

 

مطالعه علم تاریخ بدون قرض و نیات  شخصی , بسیار آموزنده و شیرین است . 

وقتی صحبت از شیعه می نماییم , عموم افراد جامعه , این فکر در خاطر مبارکشان می آید که تشیع همین جریانی است که علما و فقهای بزرگ شیعه آن را رهبری می نمایند .

جریان فقها و علمای  شیعه بدون شک 👈درست ترین و نزدیک ترین جریان👉 به امامان شیعه بوده است . 

اما وقتی به کتب فرق شیعه نگاه نماییم 

متوجه این نکته می شویم که در همان قرون نخست تاریخ اسلام تعداد فرق شیعه از یکصد افزون بوده است , تعدادی از این فرق  توسط خود ائمه معصومین رد شده اند , و تعدادی دیگر توسط جریان علما و محدثین و فقهای شیعه که مرتبط با ائمه هدی بودند رد شده اند . 

تقریبا پس از شهادت هر امامی بر سر جانشینی آن امام دو یا چند فرقه جدید ایجاد می شده است . 

وجه مشترک بسیاری از فرقه های تشیع که تقریبا امروزه اکثر آنان منقرض شده اند . گرایش های عرفانی و معنوی و برداشت باطنی  این فرق (فرقه ها ) از حقیقت امام هستند . 

فرقی (فرقه هایی ) نظیر اسماعیلیه که به باطنیه معروف است و فرقه اهل حق در ایران و فرقه ایزدی در عراق و فرقه نصیریه در سوریه  و علوی های ترکیه از معدود بازمانده های این فرقه های باطنی شیعه در عصر حاضر می باشند . 

وجه اشتراک این فرق , گرایش عرفانی و معنوی و همچنین  تفسیر و تاویل باطنی از آیات قرآن وحقیقت امام  و تاثیر ادیان ایران باستان ( مهر پرستی , زرتشیت و زروانی و مزدکی و مانوی ) وگرایش به احیای  سنت های ایران باستان  و تساهل و عدم پای بندی به دستورات شریعت بوده است . 

 از منظر علما و فقهای بزرگ شیعه این فرق جزء فرق  غالی (در حق امامان)  محسوب می شوند.

هنگامی که صفویه زمام حکومت ایران را بر عهده گرفتند و برای اولین بار شیعه دارای حکومت مستقل شد . 

شاهان صفوی چون خواستند فقیهی کامل  برای در دست گرفتن زمام امور شرعی حکومت خویش بر گزینند در 👈کل خاک ایران 👉چنین کسی را نیافتند و مجبور شدند از فقهای عرب لبنانی نظیر محقق کرکی در خواست نمایند که به ایران بیایند و به مرور سایر علمای شیعه بدلیل فشار عثمانی ها از لبنان به ایران آمدند و علمای شیعی عرب زبان  سایر بلاد نیز به ایران صفوی آمدند . 

از  دوران صفویه به بعد علما و فقهای شیعه به مرور توانستند , سایر نحله ها و گرایش های فکری  شیعه را کنار بزنند و رهبریت اکثریت جهان تشیع را بر عهده بگیرند . 

البته ذکر این نکته ضروری است که شاهان صفوی با تمام قدرتی که به علما و فقهای شیعه دادند که بخشی از آن بدلیل کم نمودن نفوذ ارتش صوفیان قزلباش بوده است . 

ولی با این وجود به سنت هایی ایرانی نظیر نوروز و شاهنامه خوانی و موسیقی و ...  اهمیت فراوانی می دادند . سنت هایی که برای دسته ای از این فقهای عرب تبار بیگانه بود. 

عزیزان فقیر نمی توانم منکر شوم که در بسیاری  موارد به نظر فقها و علمای شیعه نزدیک می باشم و در مواردی نیز اختلاف دارم  , اما برای شما داستان تشیع و ایران را مختصر نقل نمودم تا بدانید که می توانید ایرانی باشید و اعتقادات شیعه خویش را نیز حفظ نمایید و بدانید که تشیع مفهوم وسیعی داشته و بخاطر پاره ای مسایل از اعتقادات خویش نگذرید . 

فقیر تکثر اعتقادات  را می پذیرم (هر چند که با بسیاری از این اعتقادات مخالف باشم )  و می دانم که تا تشکیل حکومت حقه حضرت صاحب الامر , وحدت کامل تحقق پذیر نیست . نکته ای که بسیاری از علمای شیعه از پذیرش آن خودداری می نمایند . 

مبحث مغان شیعه را در اینجا موقتا  به پایان می بریم تا ان شاالله در آینده , دوباره به آن برگردیم و تکمیلش نماییم 

#مغان_شیعه 

#صفویه 

#لبنان 

@soltannasir 

💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 59
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 290
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 537
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 1,968
  • بازدید ماه : 1,968
  • بازدید سال : 100,506
  • بازدید کلی : 1,168,944