loading...
سلطان نصیر

 

   { پیوند اسطوره با دین 271} 

 

   { ذوالقرنین قرآن کیست? 30} 

 

    { احادیث ذوالقرنین 20} 

 

 

ادامه..👇

 

{ادامه حدیث 5/10565). آیا به من اجازه می دهی که سخن بگویم ? ... حضرت جواب سلام او را داد و فرمود: اگر مایل هستی خودت سخن بگو و گرنه من از آن چه می خواهی سؤال کنی، سخن بگویم ، فرشته گفت: ای امیرالمومنین ! شما خود مطرح نما، حضرت فرمود: اجازه می خواهی تا خضر را زیارت کنی ?

فرشته اظهار داشت: بلی، حضرت فرمود: به تو اجازه دادم، پس آن فرشته بعد از آن که گفت: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»، با سرعت حرکت کرد و ما هم مقدار مختصری بر آن کوه قدم زدیم تا آن فرشته از زیارت خضر (علیه السلام) به جایگاه خود بازگشت، سلمان گفت: ای امیرالمؤمنین ! این فرشته به زیارت خضر(علیه السلام) نرفت مگر با اجازهٔ شما ?!  

فرمود سوگند به کسی که آسمان را بدون ستون بالا قرار داده ! اگر هر کدام به خواهند به اندازهٔ یک نفس کشیدن از جای خود حرکت کنند تا من اجازه ندهم، حرکت نخواهند کرد و موقعیت فرزندم چنین خواهد بود و همچنین بعد از او، حسین و نُه تن دیگر از فرزندان او ( یکی بعد از دیگری چنین موقعیتی را دارا خواهند بود)، که نهمین ایشان (حضرت) قائم (علیه السلام) می باشد. 

از حضرت سؤال کردیم: اسم فرشته ای که مأمور بر کوه قاف می باشد، چیست? فرمود: 👈ترجائیل است، سپس عرضه داشتیم: ای امیرالمؤمنین! چگونه هر شب به این مکان می آیی و چگونه باز می گردی ?

فرمود: همان طوری که با شما آمدم، سوگند به کسی که دانه را شکافت و انسان را زنده آفرید! من (به اذن خداوند) مالک و حاکم زمین و آسمان هستم و اگر مختصری از آن را مشاهده کنید، قلب های شما پذیرای آن نخواهد بود، همانا اسم خداوند دارای هفتاد و سه حرف می باشد، یک حرف از آن ها نزد آصف بن برخیا بود و به وسیلهٔ آن سخن گفت و خداوند زمین را _در فاصلهٔ بین سلیمان تا عرش بلقیس_ شکافت به طوری که تخت بلقیس (در کنار سلیمان) حاضر گشت و سپس زمین در فاصلهٔ یک چشم بر هم زدن به حال خود بازگشت و به خداوند سوگند! نزد ما (اهل بیت رسالت) هفتاد و دو حرف موجود است و یک حرف آن نزد خداوند متعال محفوظ می باشد «و لاحول و لا قوّة إلّا باللّه العليّ العظيم»، هر کسی که ما را شناخت که شناخت و هر کسی هم که ما را انکار کند، انکار کرده است ... . (کتاب المحتضر، تألیف حسن بن سلیمان حلّی) 

 

مؤلف(مرحوم سید هاشم بحرانی) گوید: تمام حدیث در سورهٔ «کهف» باب یأجوج و مأجوج، (حدیث3) گذشت. 

 

فقیر نیز حدیث مربوطه را به زودی به تمامی نقل می نمایم.

 

6/10566). علی بن ابراهیم گفته است: فرمایش خداوند متعال: «ق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ ﴿۱﴾» ، منظور از «قٓ»، کوهی است که بر دنیا احاطه دارد و 👈پشت آن👈 یأجوج و مأجوج می باشد. و این سوگند است، «بَلْ عَجِبُوا»، یعنی قریش تعجب کردند، « أَنْ جَاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ»، یعنی رسول خدا (ص) که از خانواده خودشان بود، « فَقَالَ الْكَافِرُونَ هَذَا شَيْءٌ عَجِيبٌ* أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا ذَلِكَ رَجْعٌ بَعِيدٌ»، این آیات در رابطه بااُبیّ بن خلف نازل شده ، که به ابوجهل گفت: من از (جریان و برنامهٔ)  محمد(ص) شگفت زده شده ام و استخوان پوسیده ای را برداشت و آن را (با انگشتانش) نرم کرد و گفت : او گمان می کند که این ها زنده می شوند ! خداوند (در برابر او) فرمود: «بَلْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ فَهُمْ فِي أَمْرٍ مَرِيجٍ»، یعنی برنامه تی که گوناگون می باشد.

سپس خداوند علیه آن ها احتجاج کرده و برای بعثت و آمدن در قیامت ، مثالی را مطرح نموده و فرموده است: «أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ *وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ»، یعنی از هر جفت زیبا و نیکویی را رویانیده ایم، «تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِيبٍ *وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُبَارَكًا فَأَنْبَتْنَا بِهِ جَنَّاتٍ وَحَبَّ الْحَصِيدِ»، هر دانه ای (پس از روئیدن) قابل درو و چیدن می باشد. ( تفسیر قمی ) }

 

همانگونه که ملاحظه می نمایید بنا به حدیث نقل شده از تفسیر قمی سد ذوالقرنین در پشت کوه قاف قرار دارد و کوه قاف نیز بر دنیا احاطه دارد. بنابراین بنا به نص این حدیث ذوالقرنین قرآن باید به کوه قاف رفته باشد تا در آنجا سدی کشیده باشد ! در حدیثی دیگر که در کتاب کمال الدین و اتمام النعمه شیخ صدوق آمده است نیز ذوالقرنین به کوه قاف سفر می نماید. فقیر بدلیل طولانی بودن این حدیث فعلا از نقل آن خود داری می نمایم. (ان شااللّه در ادامه آن را به تمامی خواهم آورد). 

بنابراین مکان کوه قاف برای ما مهم است که در کجا قرار دارد ? 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🏔🗻⛰🏜🌋

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 130
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 357
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 25
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 2,087
  • بازدید ماه : 6,260
  • بازدید سال : 79,549
  • بازدید کلی : 1,147,987