loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

    {پیوند اسطوره با دین 259} 

 

     {ذوالقرنین قرآن کیست ? 18} 

 

         {احادیث ذوالقرنین 8}

 

ادامه...👇

 

{ 22/7103). و از ابن ورقاء روایت کرده است، که گفت: از امیرالمؤمنین علیه السلام دربارهٔ ذوالقرنین سؤال کردم که دو شاخ او چگونه بوده است? 

فرمود: شاید گمان کرده ای که شاخ او از طلا و یا نقره بوده است و یا گمان کرده ای که او پیامبر است?

بلکه او بنده ای شایسته بود که خداوند او را به سوی (گروهی از) مردم فرستاد و آن ها را به خدا پرستی و نیکوکاری دعوت کرد، پس یکی از آن افراد برخاست و بر شقیقه راست سرش زد و مُرد، پس از گذشت مدتی خداوند او را زنده نمود و به سوی گروهی دیگر فرستاد که یک نفر از این ها برخاست و بر شقیقه سمت چپ سرش زد و مُرد، خداوند او را ذوالقرنین نامیده است. (تفسیر عیّاشی)

 

23/7104). و از ابن هشام، به نقل از پدرش، از کسی که یادآورش شده، روایت کرده است، که گفت : بعضی از آل محمد علیهم السلام فرموده اند: به درستی که ذوالقرنین مرد شایسته ای بود که اسباب (قدرت و پادشاهی) برایش فراهم گشت و در شهرهای (مختلف) سُلطه یافت و اوصاف و خصوصیات چشمه حیات برای او مطرح شد و گفته شده: هر کسی از آن بنوشد تا وقتی که صیههٔ آسمانی را نشنود، نمی میرد.

پس ذوالقرنین در جستجوی آن حرکت کرد تا به آن محل رسید و در آن محل سیصد و شصت چشمه وجود داشت و خضر علیه السلام پیش قراول همراهان ذوالقرنین و از بهترین اصحاب او بود، ذوالقرنین او را دعوت کرد و به همراه او گروهی از مردم را فرستاد و به هر نفر یک عدد ماهی نمک زده (شوریده) تحویل داد و گفت: تا فلان مکان می روید (تا به چشمه هایی می رسید) و هر کدام ماهی خود را در یکی از چشمه ها بشوئید و کسی حق ندارد خود را در آن بشوید. 

پس همگی آنان روانه شدند، هنگامی که به آن محل رسیدند، هر یک نفر مشغول شستن ماهی خود در چشمه ای شد، همچنین خضر علیه السلام نزد چشمه ای رفت و کنار آن نشست و چون ماهی را داخل آب کرد تا بشوید، ماهی به محض رسیدن به آب زنده شد و درون آب رفت، (خضر بسیار شگفت زده شد) و برای یافتن ماهی لباس های خود را از بدنش درآورد و به درون آب رفت و هر دفعه که زیر آب می رفت، مقداری از آن را می نوشید و به دنبال ماهی گشت، ولی نتوانست ماهی را بیابد و دست خالی به نزد ذوالقرنین بازگشت، ذوالقرنین بازگشت، ذوالقرنین دستور داد: ماهی هر یک از آن افراد پس گرفته شود، هنگامی که ماهی ها را گرفتند، دیدند یک عدد ماهی کم است، همگی گفتند: خضر ماهی ندارد. 

او را به نزد ذوالقرنین بردند، ذوالقرنین از او دربارهٔ ماهی سؤال کرد و گفت: آن ماهی را چه کردی ?

پاسخ داد: آن را در چشمه ای شستم ولی ناگهان غایب شد، در آب رفتم تا آن را بگیرم ولی هر چه جستجو کردم، آن را پیدا نکردم. 

گفت: آیا از آب آن چشمه نوشیدی ? 

خضر علیه السلام پاسخ داد: بلی، آنگاه ذوالقرنین به دنبال آن چشمه به راه افتاد، ولی هر چه جستجو کرد، آن را نیافت و سپس خطاب به خضر علیه السلام کرد و گفت : همانا تو صاحب آن چشمه بوده ای. (تفسیر عیّاشی)} 

 

نکته1: چشمه های آب حیات بنا به داستان ها و افسانه های ملل در سرزمین های گوناگون در جهان بشری وجود دارد چنانچه در داستان سرزمین مقدس نورستان در کویر لوت در ایران زمین به نقل از علامه میرجهانی به وجود یکی از چشمه های _به نظر فقیر فرعی_ آب حیات در این سرزمین اشاره شده است.

در دروس استاد فقیر حضرت مولانا زین الدین به وجود چشمه یا چشمه هایی از آب حیات در سرزمین مقدس رباب در هیمالیا اشاره شده بود که نقل نمودم.  در داستان ها و افسانه های اروپایی نیز  مرلین سوم بنا به روایت شفاهی هنوز زنده است و از این چشمه نوشیده است.

اما این را از فقیر به یادگار داشته باشید عالم ظلمات و سرچشمه اصلی آب حیات که ذوالقرنین و خضرنبی (ع) بدان وارد شدند در بخشی از خراسان زمین در مرزهای جغرافیایی ایران عزیزمان قرار دارد. منتهی نه در بُعدی از عالم که ما مشاهده می نماییم. 

 

نکته 1 از 1:عده ای از دانشمندان سعی در تطبیق ظلمات با شش ماه تاریکی قطب داشته اند که اشتباه است. 

 

نکته 2 از 1: باید توجه داشت که سرزمین مقدس نورستان تنها جزو معتقدات علامه میرجهانی نبوده است بلکه بزرگان دیگری نظیر آیت الله سید مهدی لنگرودی و از معاصرین ما علامه مبشر کاشانی و آیت الله قرهی، و حتی استاد فقیر آیت الله شیخ علاالدین اهل استان فارس و آیت الله شیخ محمدصابر ... اهل استان لرستان و دیگران بدان اعتقاد راسخ دارند. 

 

نکته 3 از 1: مرلین ها در طول تاریخ سه نفر هستند. مرلین معروف که با شاه آرتور همراه بوده مرلین دوم است. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌞🌊

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 63
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 101
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 1,831
  • بازدید ماه : 6,004
  • بازدید سال : 79,293
  • بازدید کلی : 1,147,731