loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

     {پیوند اسطوره با دین 225}

 

{شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 147} 

 

ادامه...👇

 

 

{در هر حال این افراد که قصد خارج کردن جام را از ساختمان در حال ویرانی داشتند، نتوانستند جام را نجات دهند و آن را برای باستان شناسان برجا گذاشتند، هر چند که جان خود را نیز در این راه از دست دادند (Dyson,1959,pp. 12_14; Winter, 1989, p.87; 130p, 1357, prada)

نقوش روی بدنهٔ جام 19 شخصیت مختلف را نشان می دهند که در دو ردیف به دور ظرف تنظیم شده اند (تصویر 13). شخصیت های روی جام افراد عادی نیستند و با توجه به اعمالی که انجام می دهند و نوع کلاه یا دیگر نشانه ها، موجوداتی اساطیری هستند، همچون خدایانی با کلاه های نمادین که بر ارابه سوارند یا موجودی افسانه ای با سه سر که از صخره ای به در آمده است. (فقیر بسیار سعی نمودم تا این صخره ادعایی را پیدا نمایم نتوانستم 😊) ردیف نقوش به بازگویی داستانی دربارهٔ این موجودات افسانه ای می پردازد ولی اصل داستان، یا بهتر است بگویم اسطوره، و شخصیت های آن برای ما نامعلوم است، (برای فقیر چون روز روشن است 😊)  با وجود این برخی از پژوهشگران سعی در بازخوانی آن کرده اند. از جمله اولین پژوهشگرانی که به شناسایی و تفسیر این نقوش می پردازد، ایدت پرادا است که آنها را بیانگر اسطوره ای دربارهٔ خدایی هوری به نام کوماربی می داند. این اسطوره که از طریق متنی هیتی به دست ما رسیده است، (خواهشاً به متن هیتی ای که در ادامه می آید دقت نمایید و خود در تطبیقش تفکر نمایید 😊 ) دربارهٔ تلاش های کوماربی برای باز پس گیری فرمانروایی آسمان از دست خدای طوفان به اسم تشوب است. کوماربی برای شکست تشوب فرزندی از صخره به وجود می آورد که بدنی از سنگ دارد و آن کودک در دریا بزرگ می شود تا از چشم خدایان دیگر دور باشد و پس از بزرگ شدن سر از دریا بر می آورد و خدایان آسمان از وجود او آگاه می شوند و سعی در نابودی آن می کنند ولی موفق نمی شوند و نهایتاً تشوب به جنگ او می رود و موفق به شکست هیولای سنگی می شود.

برخی از نقوش روی جام زرین حسنلو با شخصیت های این اسطوره قابل انطباق اند، از جمله شخصی که در ردیف بالایی نقوش بر ارابه ای سوار است که توسط دو گاو کشیده می شود با خدای تشوب که او هم دارای ارابه ای با دو گاو بوده، قابل انطباق است و یا موجودی که در ردیف پایینی از صخره ای بیرون آمده، می تواند همان فرزند سنگی خدای کوماربی باشد (پرادا، 1375، ص 128_139). در مجموع اغلب پژوهشگران با این دیدگاه پرادا که نقوش جام حسنلو با مضامین و عناصر هوری، که در هزارهٔ دوم و اول قبل از میلاد در مناطق وسیعی از خاورمیانه گسترش داشته، هم عقیده اند، ولی علاوه بر پیوندهای قوی با عناصر هوری، عناصر نقشی دیگری نیز روی این جام وجود دارند که سنت های بین النهرینی، هیتیتی، اورارتویی و ایرانی را منعکس می کنند که این ترکیب پیچیده خود می تواند ناشی از بافت قومی پیچیدهٔ شمال غرب ایران در این دوره باشد.

علاوه بر نقوش روی بدنه این جام، در زیر کف آن نقشی وجود دارد که شامل مربعی شطرنجی است که چهار بز در چهار ضلع آن قرار دارند. به نظر نمی رسد این نقش با نقوش روی بدنه ارتباط موضوعی داشته باشد و احتمالاً نشانگر سنتی تزیینی است که در دیگر مکان های هم دوره در ایران نیز دیده می شود. ایجاد نقش در کف بیرونی جام های فلزی این دوره در ایران معمول بوده، از جمله در جام های فلزی مارلیک و هر چند که نوع این نقوش با نقش جام حسنلو متفاوتند ولی در کلیت این شیوه با هم قابل مقایسه هستند. 

در مجموع با وجود تلاش های گسترده ای که در درک بهتر نقوش جام حسنلو از طرف محققان مختلف صورت گرفته و چشم اندازی کلی از مفهوم آن ارائه شده است، ولی هنوز نمی توان به پرسش های اصلی دربارهٔ این جام پاسخی قطعی داد، پرسش هایی دربارهٔ زمان دقیق و محل ساخت، هویت قومی سازندگان و صاحبان، معنی و مفهوم دقیق نقوش آن. در این موارد فقط می توان فرضیه هایی را مطرح کرد و البته امیدوار بود که با دستیابی به مدارکی جدید به پاسخ هایی دقیق تر دست یافت. (نیازی به مدارکی جدیدتر نیست نقوش جام اظهر من الشمس هست. 😊) } (کتاب تپهٔ باستانی حسنلو دکتر امیرصادق نقشینه صفحات 68 الی 73)

 

اما حال به تفسیر نقوش جام زرین حسنلو و ارتباطش با داستان شاه فریدون می پردازیم. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 424
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 842
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 842
  • بازدید ماه : 842
  • بازدید سال : 99,380
  • بازدید کلی : 1,167,818