loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

     {پیوند اسطوره با دین 223} 

 

 {شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 145} 

 

ادامه...👇

 

در ادامه فریدون پس از آنکه از کوه به پایین و به نزد مادر خویش می آید. مادر داستان کشته شدن پدر و گاو برمایه توسط عوامل ضحاک را برای پسر خویش تعریف می نماید. از سویی دیگر داستان کاوه و ضحاک پیش می آید و کاوه پس از دادخواهی در دربار ضحاک ستم پیشه با عده ای از مردم به دنبال فریدون می آید تا رهبری آنان را بر عهده گیرد و آنان را از دست ضحاک نجات دهد. فریدون پس از آراستن پیشبند کاوه به گوهرهای گوناگون در ادامه طلب آهنگری ماهر می نماید تا برای وی گرزی با سر 👈گاومیش بسازد. به فقرات زیر از ابیات شاهنامه فردوسی توجه فرمایید : 👇

 

{ بیارید داننده آهنگران

 

یکی گرز فرمود باید گران

 

چو بگشاد لب هر دو بشتافتند

 

به بازار آهنگران تاختند

 

هر آنکس کزآن پیشه بُد نام جوی

 

به سوی فریدون نهادند روی

 

جهانجوی پرگار بگرفت زود

 

وزآن گرز پیکر بدیشان نمود

 

نگاری نگارید بر خاک پیش

 

همیدون بسان سر گاومیش

 

بر آن دست بردند آهنگران

 

چو شد ساخته کار گرز گران

 

به پیش جهانجوی بردند گُرز

 

فروزان به کردار خورشید بُرز

 

پسند آمدش کار پولادگر

 

ببخشیدشان جامه و سیم و زر

 

بسی کردشان نیز فرّخ امید

 

بسی دادشان مهتری را نوید

 

که گر اژدها را کنم زیر خاک

 

بشویم شما را سر از گرد پاک } 

 

 

همچنین در کتاب یشت ها از مجموعه اوستا به طور خاص درواسپ یشت فریدون برای ایزد درواسپ که از نظر مفسرین همان ایزد گوش است قربانی می کند و از او می خواهد به وی کمک کند تا بر ضحاک غلبه نماید. ایزد گوش یا گوشورن به معنای روان 👈 گاو است و محافظ دام ها علی الخصوص گاوها می باشد. به فقرات زیر توجه فرمایید : 👇

 

{گوشورن/گوشورون (اساطیری)

 

اوستایی : g*us .urvan یا gav .urvan ؛ فارسی میانه : gosurwan/ gosurun ؛ ایزد نگاهدارنده و مینوی چهارپایان مفید است. نام او به معنی 👈«روان گاو» می باشد. طبق روایت پهلوی امشاسپند موکل بر حیوانات است. در متون پهلوی از او با عنوان ایزد گوش (gos) یاد شده است. به روایتی او روان گاو ایوداد (یکتا آفریده) است و وظیفه مراقبت از حیوانات مفید را در روی زمین بر عهده دارد. برخی گوشورن را مونث به شمار می آورند و ارتباطی میان او و ماه فرض کرده اند. وقتی که گاو ایوداد در حمله اهریمنی در می گذرد، از تن گاو بیرون آمد، چنان که روان از تن گذشتگان (مردگان) بیرون رود و گله کنان بانگ به اورمزد برد چون هزارها سپاه که با هم بنالند و از ستم هایی که بر وی رفته است، به اورمزد می نالد و در پی شبانی نیک است تا او را از بند برهاند و می گوید که به دلیل بدکاری و ستمی که در گیتی بر چهارپایان اعمال خواهد شد، او نخواهد گذاشت که آن ها به زمین فرستاده شوند. پس گوشورون به ستاره پایه فراز رفت و گله کرد و فراز تا به ماه پایه به همان آیین گله کرد، فراز تا به خورشید پایه به همان آیین گله کرد. اورمزد به او اطمینان می دهد که چنین نخواهد ماند و زردشت آیین خود را بر مردمان عرضه خواهد کرد و رفتار خوب و مناسب با چهارپایان را به ایشان خواهد آموخت.

گوروشون خرسند شد و پذیرفت و درباره آفرینش دوباره چهارپا به جهان همداستان شد. از گوشورون پنج گونه چهارپا آفریده شده اند و گاو هدیوش، که در فرشکردکرداری از او داروی بی مرگی می سازند، نیز از اوست. وظیفه گوشورون پرورش آفریدگان است. نیز اوست که در برابر اورمزد از گرشاسب دفاع می کند و نمی گذارد که روان او به دوزخ رود. در روز رستاخیز هر یک از آفریدگان اورمزدی جداگانه دشمن خویش را نابود خواهند کرد. گوشورون دروغ گرگ تخمه را از بین خواهد برد. از این ایزد با نام درواسپ در متون اوستایی نیز یاد شده است. در متن های فارسی میانه از او با عنوان ایزد گوش نیز نام به میان می آید. او در کنار ایزد رام و ماه، بهمن را یاری می دهد تا چهارپایان را در حمایت خویش گیرد.

کیخسرو ایزد گوش را در کنار دریاچه چیچست نیاز می آورد و از او می خواهد تا او را بر افراسیاب تورانی پیروز گرداند و ایزد گوش این توانایی را به او می دهد. } (کتاب فرهنگ اساطیر ایرانی بر پایهٔ متون پهلوی دکتر خسرو قلی زاده مدخل گوشورن یا ایزد گوش )

 

نکته جالب دیگر در مورد ایزد گوش ارتباط این ایزد با جغرافیای گیلان زمین است. پیشتر گفته شد که فریدون در سرزمین ورنه متولد شد که به نظر جملهٔ محققین اوستاشناس، ورنه همان گیلان زمین می باشد. در اسطوره های محلی مردم گیلان زمین علی الخصوص ناحیه توالش از موجودی به نام سیاگالش یاد می شود که محافظ دام ها می باشد. 

همچنین در مورد ایزد گوش باید بدانیم که در اوستا به مونث بودن وی اشاره ای نشده و وی به احتمال زیاد ایزدی مذکر می باشد. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 231
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 1,961
  • بازدید ماه : 6,134
  • بازدید سال : 79,423
  • بازدید کلی : 1,147,861