loading...
سلطان نصیر

 

   {پیوند اسطوره با دین 212} 

 

{پیوند فتوت و خاکساری با آیین مهری 134} 

 

ادامه...👇

 

البته اینجا باید به چند نکته توجه داشت یکی اینکه چون انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته بود و در سر انقلابیون شور انقلابی بود بخشی از این برخوردهای احساسی به نوعی پاسخ به رفتار پهلوی ها در قرار دادن فرهنگ و هویت ملی ایرانی ما مقابل فرهنگ اسلامی ما بود. هر چند که این رفتارها اشتباه بود اما قابل درک است. ضمن اینکه برخوردهای قهری با تاریخ ایران باستان و یا شاهنامه تمام علما و نظام را در بر نمی گیرد. من باب مثال رهبر معظم انقلاب، فردی بودند که دستور بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را دادند. و یا داشتیم علمایی که در تخت جمشید با کمک مردم محلی جلوی تخریب این سازه باستانی را گرفتند. بنابراین نباید برخورد قهری با تاریخ ایران باستان را به همه مسئولین تعمیم داد. علی ای حال فارغ از بعضی برخوردهای اوایل انقلاب توسط بعضی انقلابیون، ما در برخورد با تاریخ باستان خویش چندان مهربان نبودیم. و سعی نکردیم آن را به عنوان بخشی از هویت ملی خویش بدون بزرگنمایی های افراطی بلکه به شیوه ای معقول و درست، تبلیغ نماییم. تا هم علاقه به تاریخ ایران باستان را در یک 👈مسیر درست قرار دهیم و هم نشان دهیم که اسلام شیعی مغایرتی با علاقه به تاریخ نیاکانمان ندارد. چون ما اینکار را نکردیم و به نوعی این بخش از هویت ملی ایرانی خویش را رها نمودیم. دشمنان از این خلاء ایجاد شده استفاده نمودند و آنها سر رشتهٔ حُب و علاقه بخشی از هم میهنان را به تاریخ ایران در دست گرفتند و اکنون ما باید نگران جریان های پان آریایی و یا تاریخ هفت آبان که تاریخ ورود کوروش کبیر به بابل است و روزی مهم برای یهودیان می باشد. باشیم. چرا ? چون ما سررشته را رها کردیم و افرادی که با اسلام و انقلاب عداوت دارند و دشمنان سررشته آن را بدست گرفتند و اکنون این جریان را هدایت می کنند. این ما بودیم که با بعضی برخوردهای خویش در اوایل انقلاب و سپس بی توجهی به تاریخ کشورمان، و حتی حمایت از بعضی جریان های ایران ستیز و دادن تریبون به آنان که تمام تاریخ کشور را نفی می نمودند و آن را جعلی می خواندند. این پنداشت را در علاقه مندان به تاریخ ایران باستان بوجود آوردیم که نظام جمهوری اسلامی با تاریخ ایران باستان دشمن است و آن را مقابل هویت خویش می بیند. این در حالی است که بعضی کشورهای همسایه ما میلیون ها دلار در سال خرج می کنند تا هویت برای خویش جعل نمایند. و مفاخر علمی و ادبی کشور ما را در سازمان های بین المللی به نام خویش ثبت می نمایند !  به راستی چرا مقوله فرهنگ و هویت ملی در کشور ما تا این حد غریب است ?! ما همواره از نقش دشمنان سخن می گوییم اما کمتر به کم کاری های خویش اشاره می نماییم. عملکردهای ضعیف ما در عدم ترویج هویت ملی ایرانی اسلامی ما در این مختصر خلاصه نمی شود. ما در حیطه فرهنگ اقوام و زبان های حاضر در کشور نیز کار فرهنگی قوی انجام ندادیم. تا اقوام گوناگون را با زبان های مادری مختلف در درون یک هویت ملی واحد ولی متنوع جای دهیم. در عوض دشمنان آنجا نیز با تمام توان کار نمودند. و اکنون ما باید نگران جریان های هویت طلب پانترکی و پان کردی و پان عربی و پان بلوچی و غیره باشیم. 

 

نکته: وقتی ما از جریان های هویت طلب و تجزیه طلب سخن می گوییم عده ای از آقایان می گویند. چنین چیزی نیست تجزیه طلبان اول انقلاب هم فعال بودند و مسئله جدیدی نیست. ما در جواب این آقایان نابغه می گوییم لطف کنید به درون جامعه بروید و از نزدیک با اقوام گوناگون مراوده داشته باشید تا ببینید که جریان های هویت طلبی پانیسم در میان اقوام زبانی گوناگون کشور، یک جریان قوی محسوب می شود. پانزده سال پیش شما این جریان ها را با این قدرت در بطن تفکرات مردمان این مناطق مشاهده نمی نمودید. امّا امروز به لطف رها کردن هویت ملی و کم کاری توسط مسئولین امر و عدم کارهای فرهنگی کافی این جریانات بسیار قوی شده اند. نمی دانم چرا عده ای  در کشور ما همواره علاقه دارند واقعیات جامعه را انکار نمایند. 

 

امّا در پایان نکته ای که ضروریست اینجا یادآوری نمایم این است که باید توجه داشت که تاریخ مقدس نیست. تاریخ تاریخ است با تمام شیرینی ها و تلخی هایش، می توان از خواندن آن لذت برد و گاه گریست و به قسمت هایی از آن بالید و از بخش های دیگرش عبرت گرفت. رویکرد درست نسبت به تاریخ  نباید افراطی و یا تفریطی باشد. رویکردی که متاسفانه امروزه ما در جامعه خویش ملاحظه می نماییم دو رویکرد افراطی و تفریطی است. عده ای در صدد مقدس نمودن تاریخ ایران باستان هستند تا از آن هویتی جدیدی مقابل دین بسازند و عده ای دیگر در پاسخ به این عمل نادرست، در هر جایی فردی محققی تاریخ نگاری نکته ای گفته باشد که ایراد به بخشی از تاریخ ایران باستان باشد. آن را در پاسخ به پان آریایی ها بزرگ می نمایند. 

 

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 128
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 487
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,519
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,950
  • بازدید ماه : 2,950
  • بازدید سال : 101,488
  • بازدید کلی : 1,169,926