loading...
سلطان نصیر

 

     {پیوند اسطوره با دین 210}

 

 { پیوند فتوت و خاکساری با آیین مهری 132} 

 

ادامه...👇

 

باید توجه داشت که امپراطوری مادها در دوران اوج قدرت خویش، خاک وسیعی را در اختیار داشته اند. و از نظر وسعت خاک دست کمی از امپراطوری کوروش کبیر نداشته اند. (مادها در دوران اوج حکومت خویش حدود شصت و پنج الی هفتاد درصد وسعت خاک حکومت کوروش کبیر را در اختیار داشتند. البته باید توجه داشت اوج وسعت خاک هخامنشیان مربوط به دوران پس ازکوروش کبیر است ) هوخشتره پادشاه بزرگ مادی به روایت تاریخ دختر خویش اومتی (امتیس) را به همسری پسر متحد خویش نبوپلّسر پادشاه بابل درآورد. پسر نبوپلّسر، نبوکدنصر دوم یا همان بخت النصر معروف است که هیکل سلیمان را خراب نمود و بنا به روایت یهودیان در عهد عتیق، آنان را به اسیری گرفت. پادشاهی که در احادیث شیعه هم به عنوان شاهی جبّار از وی یاد شده است. از این روایت می توان حدس زد که چرا مادها و تاریخشان مورد بی مهری قرار گرفته است. اگر به ماجرا از هر منظری منطقی و بدون تعصبات و پیش زمینه های ذهنی نگاه نماییم. شروع دوره تاریخ شاهنشاهی ایران زمین در دوران پهلوی می بایستی از دوره مادها شروع میشده نه هخامنشیان. اما ظاهراً گویا دست هایی درکار بوده که سلطنت کوروش کبیر که به یهودیان خدمت نموده مبدأ تاریخ قرار بگیرد نه سلطنت هوخشتره که داماد وی هیکل سلیمان را خراب نمود و یهودیان را به اسارت گرفت.

 

نکته : عمل بخت النصر در روایت ما شیعیان نیز  عملی مذموم بوده است. و باید توجه داشت که بنی اسرائیل در دوران بخت النصر تا دوره کوروش کبیر علی رغم مشکلاتی که در بعضی اعمال و رفتارهایشان بنا به نقل خود عهد عتیق وجود داشته است. (نظیر رواج زنا و بت پرستی و نگه نداشتن حدود الهی  و...) با اینحال بنی اسراییل قومی وارث بودند و انبیای الهی در بین این قوم برای اصلاح امورشان فرستاده می شده است. بنابراین عمل کوروش در نجات بنی اسرائیل از اسارت (اگر این روایت اسارت درست باشد زیرا اسناد بابلی حاوی نکاتی برخلاف روایت عهد عتیق است) عملی درست بوده است. و اشکالی هم بر کوروش کبیر نیست. اشکال آنجاست که عده ای عامدانه خواستند هخامنشیان و کوروش کبیر را مبدأ قرار بدهند و با مبدأ قرار دادن وی تاریخ قبل از وی را به ماقبل تاریخ تبدیل نمایند. در این ماجرا دست یهودیان دیده می شود زیرا تنها آنها بودند که چنین انگیزه ای می توانستند داشته باشند. 

 

همچنین باید در نظر داشت که  تاریخ شهرنشینی در فلات ایران به هزاران سال پیش از مادها و پارس ها و پارت ها باز می گردد و ما در جای جای سرزمینمان  تمدن هایی بسیار پیشرفته ای داشته ایم. تمدن هایی نظیر شوش و ایلام و تمدن هرسین کرمانشاه با یازده هزار سال قدمت و تمدن حسنلو با تاریخ نُه هزار ساله و تمدن سیلک کاشان و تمدن دشت قزوین و تمدن تپه حصار دامغان و تمدن جیرفت و تمدن شهداد و تمدن شهر سوخته زابل و ... از جمله تمدن هایی است که در نقاط مختلف فلات ایران زمین موجود است. ضمن اینکه حضور انسان متمدن در فلات ایران بیش از یکصد هزار سال قدمت دارد.

 

نکته مهم : باید توجه داشت اینکه می گوییم دورهٔ تاریخی سرزمینی ما از مادها شروع می شود بیشتر ریشه در نگرش تاریخ سازی غربی ها برای ما دارد. آنان تاریخ ما را بر اساس نگرش یونانی  به دوره های اسطوره ای و عصر پهلوانی و آنگاه دوره تاریخی تقسیم می نمایند. 

 

 نکته دیگر : در میان تمدن های کهن ایرانی، تمدن ایلام بیش از سایر تمدن ها برای ما شناخته شده می باشد. خط و زبان ایلامی توسط دانشمندان خوانش شده است. زبان ایلامی بنا به نظر بیشتر محققین مانند زبان سومری جزو زبان های تک خانواده می باشد و پیوندی با زبان های آریایی و سامی ندارد. هر چند که بعضی دیگر از محققین زبان ایلامی را نیز جزو زبان های آریایی دراویدی می دانند. یعنی زبانی که بخشی از  مردمان در جنوب هند بدان صحبت می کنند. (تاریخ ایران کمبریج جلد دوم قسمت اول مقاله ایلام تالیف ای. ام. دیاکنف) امّا نظر غالب در میان ایلام شناسان عدم ارتباط بین زبان ایلامی و زبان های آریایی و سامی می باشد. متاسفانه در کشور ما چه در رژیم گذشته و چه اکنون تمدن ایلام مورد بی مهری قرار گرفته است بخشی از آثار ایلامی در سازه تخت جمشید سالها پیش در دوران پهلوی تخریب شد. بخشی از آثار تمدن ایلامی ما نیز توسط آمریکایی ها ده ها سال پیش غارت شد. عده ای عدم توجه به  تمدن ایلام را در راستای آریاسازی و آریایی جلوه دادن تمدن ایران می دانند. زیرا ایرانشناسان غربی و بعضاً یهودی شروع مهاجرت آریایی ها را از عرض های شمالی در حدود 5000 سال پیش می دانند و ورود اولیه شان به فلات ایران را در حدود 4000 سال پیش و استقرار کاملشان را در فلات ایران در حدود 3000 سال پیش می دانند. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 82
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 392
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 669
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 669
  • بازدید ماه : 669
  • بازدید سال : 99,207
  • بازدید کلی : 1,167,645