loading...
سلطان نصیر

 

      {پیوند اسطوره با دین 209} 

 

   {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 131} 

 

ادامه...👇

 

ادامه 2: باید توجه داشت که به طور کلی مسئله دین گریزی و عدم پایبندی به شریعت و ... تا حد زیادی تحت تأثیر جهانی شدن نیز می باشد. و در اکثر نقاط جهان ما این تغییر را مشاهده می نماییم. به طور کلی هر اندازه به آخرالزمان نزدیک تر می شویم ما با حجم بیشتری از افراد منتقد مذاهب الهی روبرو می شویم. 

 

3: عدم توجه کافی به اخلاق و عرفان و معنویت و فتوت و جوانمردی که روح دین است. آنچه که مردم بیش از همه از علما و ما دین باوران انتظار دارند اخلاق و عرفان و معنویت است. فقیر بالشخصه بسیار دیده ام که افرادی که چندان متشرع نبوده اند و حتی افرادی که انتقاداتی به اصل دین نیز داشته اند به حضرت آیت اللّه العظمی بهجت فومنی احترام می گذاشتند و در جایی که عده ای از مخالفین دین به ایشان نسبت هایی داده اند از حضرتش دفاع نموده اند ! 

براستی چرا ? آیا با خود اندیشیده ایم ? علت استقبال و توجه به ایشان چه بوده است ? آیا جز این بوده است که عرفان و اخلاق و معنویت در تمام حالات و سخنان و سکناتشان ساری و جاری بوده است ?! این مسئله را باید توجه داشت که ایشان تدریس عرفان نظری به مانند برخی از علما نیز نداشتند.

 

4: عدم پایبندی برخی از مسئولین به آرمان های عدالتخواهانه اسلام و انقلاب اسلامی و همچنین یکی نبودن حرف و عمل در بین بعضی از مسئولین ما و تکاثر و ثروت اندوزی بعضی از مسئولین و فرزندانشان، یکی از مهمترین عوامل دین گریزی در بین جوانان و حتی نسل انقلاب کننده، شده است. 

 

نکته : علامه محمدرضا حکیمی از بزرگان مکتب تفکیک سالها پیش مقاله ای را با عنوان انقلابی که متوقف شد نوشتند و از عدم پرداختن به مسئله تکاثر و ثروت اندوزی و عدالت محوری در ادامه روند انقلاب گله نمودند و از این مسئله مهم و حیاتی با عنوان توقف انقلاب اسلامی یاد کردند.

 

نکته 5: به نظر فقیر انواع مراسم های جادوی سیاه آیینی که گاه در زمان های خاص با قربانی انسانی و حیوانی همراه است. تأثیر بسیاری بر خروج مردم از دین و ایجاد نارضایتی در مردم داشته است. به جرأت می توانم بگویم که از سال 93 به برکت خلأ های امنیتی در رویکرد دولت جدید در هیچ کشوری به اندازه ایران مراسم های آیینی برگزاری نمی شود. اگر هموطنی که در خارج از کشور زندگی می نماید در این یکی دو ساله به داخل کشور سفر نموده باشد شاید بهتر بتواند بعضی از این تغییرات را در سطح جامعه مشاهده نماید.   

 

 

بدیهی است که پرداختن به دلایل افزایش دین گریزی در جامعه در این مختصر نمی گنجد. هر چند عده ای از مسئولان ما هم هستند که اصلاً اعتقادی به افزایش این پدیده در سطح جامعه ندارند. و دلایلی بر رد افزایش آن می تراشند.

 

 

از تبلیغ مذهب حقهٔ تشیع توسط مسئولین در تاریخ چهل ساله انقلاب  سخن گفتیم اما اینجا باید این پرسش را مطرح نماییم که مسئولین ما در این چهل سال در راستای ترویج هویت ملی ایرانی اسلامی مردم ایران چه کرده اند? به طور کلی دکترین نظام ما در ترویج هویت ملی ایرانی اسلامی ما چه بوده است ?

اگر در رژیم گذشته رویکردی افراطی به تاریخ ایران باستان و هویت سازی جدید بر اساس تاریخ ایران باستان وجود داشته است به طوریکه این هویت سازی در بعضی جاها با نادیده گرفتن هویت دوره هزار و چهار صدساله حضور اسلام در سرزمین ایران همراه بوده است در این چهل ساله ما تقریباً رویکرد تفریطی نسبت به تاریخ میهنمان داشته ایم و برای تبلیغ هویت ملی ایرانی اسلامی خویش کار چندان جدی و سازماندهی شده ای نکرده ایم. 

در دوران پهلوی دوم  بازسازی جشن های 2500 ساله صورت گرفت. و بی هیچ دلیلی مبدأ تاریخ ایران دوران شاهنشاهی کوروش کبیر در نظر گرفته شد. این عمل که نفی تاریخ و تقویم هزار و چهارصد ساله دوره اسلامی ما بود. به نوعی در تقابل قرار دادن هویت اسلامی که بخشی از هویت ملی ما ایرانیان است در برابر هویت تاریخی ما بود که باعث حساسیت بخش اعظمی از جامعه ایران که مذهبی بودند شد. این اقدام پهلوی دوم بدون شک یکی از بزرگترین اشتباهات دوران حکومت وی بود. همچنین اینکه تاریخ به تخت نشستن کوروش کبیر در دوران پهلوی دوم به عنوان مبدأ تاریخ ایران قرار گرفت علاوه بر اینکه از نظر دینی دارای اشکال بود از نظر تاریخی نیز اشکال داشت. در اینکه کوروش کبیر بنیان گذار سلسله هخامنشیان یکی از بزرگترین  پادشاهان دوره تاریخی این سرزمین بوده است شکی نیست. امّا دوره تاریخی فلات ایران حداقل می بایستی از  مادها شروع می شد و شروع دوره تاریخی ما از دوره هخامنشیان در واقع نادیده گرفتن دوران حکومت مادها می باشد. برای مثال دوران غلبه هوخشتره بر دولت آشور که فصل جدیدی در تاریخ ایران زمین رقم می خورد بسیار مهم است. و می توانست مبدأ تاریخ پادشاهی ایران زمین در نظر گرفته شود. 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🇮🇷

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 142
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 378
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 709
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,140
  • بازدید ماه : 2,140
  • بازدید سال : 100,678
  • بازدید کلی : 1,169,116