loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

     {پیوند اسطوره با دین 203} 

 

  { شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 125} 

 

ادامه...👇

 

اما حال بخش هوم یشت را که شامل یسنای 9 الی 11 از کتاب یسنای مجموعه اوستا می باشد را به تمامی نقل می نماییم : 👇

 

{1: در هاونگاه (بامدادان) هوم بر آمد به زرتشت که پیرامون آتش پاک می کرد (در تفسیر پهلوی و توضیحات آن آمده: «در هنگامی که زرتشت آتشدان را می شست» مقصود این است در بامداد زرتشت در آتشکده در کار آراستن آذر مقدس و سرودن گات ها بود که ناگاه هوم خود را به او نمود. «پورداود») و گات ها می سرایید، از او پرسید زرتشت : ای مرد که هستی تو که مرا در سراسر خاکی جهان نیکوترین به دیدار می آیی، با جان درخشان و بیمرگ خویش.

 

2: آن گاه به من پاسخ گفت این هوم پاک دور دارندهٔ مرگ: من ای زرتشت، هوم پاک، دوردارندهٔ مرگ هستم آن من بخواه (از آن من بجوی)، ای سپنتمان، مرا برای آشامیدن آماده ساز؛ بستای مرا به ستایش، آن چنان که مرا پس از این سوشیانت ها خواهند ستایید.

 

3: بدو گفت زرتشت: نماز (درود) به هوم_که تو را نخستین بار، ای هوم، در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت، کدام پاداش به او داده شد، چه نیک بختی به او رسید?

 

4: آن گاه به من پاسخ گفت این هوم پاک، دور دارندهٔ مرگ: ویونگهان مرا نخستین بار در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت؛ این پاداش به او داده شده، این نیک بختی به او رسید که او را پسری زاییده شد، آن جمشید دارندهٔ رمه خوب، خُرهمندترین در میان مردمان زاییده شده (و) خورشیدسان نگران، کسی که در شهریاری خود جانور و مردم را نمودنی ساخت، آب (و) گیاه را نخشکیدنی، خوردنی را خورش نکاستنی.

 

5: در (هنگام) شهریاری جم دلیر نه سرما بود نه گرما، نه پیری بود نه مرگ، نه رشک دیو آفریده، پدرو پسر، هر یک از آنان، به صورت ظاهر پانزده ساله می گردیدند در مدتی که جم دارنده رمه خوب، پسر ویونگهان شهریاری می کرد. 

 

6: که تو را دیگر بار، ای هوم، در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت، پاداش به او داده شد، چه نیک بختی به او رسید?

 

7: آن گاه به من پاسخ گفت این هوم پاک دور دارنده مرگ؛ آبتین مرا دوم بار در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت؛ این پاداش به او داده شد، این نیک بختی به او رسید که او را پسری زاییده شد، 👈فریدون از خاندان توانا.

 

8: کسی که زد (کُشت) اژدهاک 👈سه پوزه، 👈سه کله، شش چشم هزار چُستی دارنده؛ دیو دروغ بسیار زورمند، آسیب جهان (و) خبیث (دُروند)، آن بسیار زورمندترین دروغی که اهریمن ساخت بر ضد خاکی که جهان از برای مرگ جهان راستی.

 

9: که تو را سومین بار، ای هوم، در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت، کدام پاداش به او داده شد، چه نیکبختی به او رسید?

 

10: آن گاه به من پاسخ گفت این هوم پاک، دوردارندهٔ مرگ: اترط، سود خواستارترین سام سوم بار مرا در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت؛ این پاداش به او داده شد، این نیک بختی به او رسید که او را دو پسر زاییده شدند، اُورواخشیه و 👈گرشاسب؛ آن اولی یک داور و قانون آرا؛ آن دیگری یک زبردست، جوان گیسور گرزور. 

 

11: کسی که زد (کُشت) اژی شاخدار را که اسب ها فرو می برد (می او بارید=می بلعید)، مردها فرو می برد، آن زهر آلود زرد رنگ، از او هر زردوش به بلندی یک نیزه روان بود که بر او گرشاسپ در (دیگ) آهنین در زمان نیمروز خوراک می پخت و این زیانکار را گرم شد و عرق(خوی) ریخت، ناگهان او از زیر (دیگ) آهنین فراز آمد، آب جوشان را بپراکند، گرشاسب مردمنش ترسان به کنار تاخت.

 

12: که تو را چهارمین بار، ای هوم، در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت، کدام پاداش به او داده شد، چه نیک بختی به او رسید? 

 

13: آن گاه به من پاسخ گفت این هوم پاک، دوردارندهٔ مرگ: پوروشسپ مرا چهارم بار در میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت؛ این پاداش به او داده شد، این نیک بختی به او رسید که تو برای او زاییده شدی، تو ای 👈زرتشت پاک از خاندان پوروشسپ، ضد دیوها، (و) اهوراکیش.

 

14: ای نامور در آریاویج تو ای زرتشت، نخستین بار اهون وئیریه چهار بار با مراعات درنگ به سرودی نیمهٔ دومی را به سرایشی بلندتر. (اهون وئیر به همان دعای معروف یتا اهووئیریه می باشد که باید چهار بار خوانده شود) 

 

15: تو در زمین پنهان کردی همهٔ دیوها را، ای زرتشت، که پیش از آن به صورت مردان به روی این زمین می گشتند، (تو ای) کسی که زورمندترین، کسی که دلیرترین، کسی که تخشاترین، کسی که تندترین، کسی که پیروزگرترین شدی در میان آفریدگان مینویان. } 

 

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌿🔥💦

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 225
  • بازدید امروز : 276
  • باردید دیروز : 399
  • گوگل امروز : 22
  • گوگل دیروز : 80
  • بازدید هفته : 2,006
  • بازدید ماه : 6,179
  • بازدید سال : 79,468
  • بازدید کلی : 1,147,906