loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

     { پیوند اسطوره با دین 202} 

 

 {شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 124 } 

 

ادامه...👇

 

{ می دانیم که آیین یزشن در درازنای تاریخ خود محفل نیایش با قربانی و نیز نوشیدن آشامهٔ مقدس هوم، دادن فدیه و قربانی برای آسمانیان از طریق نهادن آن بر آتش، و خوردن طعام مقدس در جماعت بوده است و تغییرات و دگرگونی دیربازی را در برگزاری و شکل خویش آزموده است. سنجیدن دو دستهٔ هندی و ایرانی آن را، افزون بر برسی و بر شماری دگرگونی و تنوع آن در هر یک از این دو شعبهٔ فرهنگی، می توان بسان نمونهٔ بارزی از دگردیسی رسمها و آیینهای بشری در بستر تاریخی متنوع توصیف و باز بینی کرد و به شرح ساز و کاری دست یافت که پدیده های فرهنگی بشر در طی تاریخ و بنا بر شرایط ویژه دستخوش آن می گردد. از این باب است که ضبط و وصف جزئیات آن ارزش ممتاز دارد. } (کتاب ادیان و مذاهب در ایران باستان، فصل زرتشت و کیش زرتشتی، کتایون مزداپور، صفحات 193 الی 201 )

 

{ 3-5 هوم 

 

هوم (بهر ک 1_6 : سوم) و آماده سازی نوشابهٔ آیینی از آن، از جمله ملزومات آیین یزشن است. گذشت که ارزش آیینی و سنت تهیهٔ نوشابهٔ آیینی هوم را باید هندوایرانی دانست. در گاهان، زرتشت نوشابهٔ «مرگ زدای» را تقبیح می کند (یسن 32، بند 14: گاتاها، 1354، ص 106) و این «مرگ زدایی» صفت هوم است و این منع اتقلابی بزرگ را در مراسم یزشن، و به تبع آن، در نقش و ارزش دینی آن مراسمی پدید آورده است که بنیادی اساسی در آداب کهنه دینی دوران عتیق بوده است. به بیان دیگر، تحولی که اشو زرتشت در باورهای کیش قدیمی جامعهٔ خود ایجاد کرد، نماد آیینی آن، همان تغییری است که در نوشابهٔ هوم و تأثیر آن در نوشندگان به چشم می خورد، که به جای 👈تحریک پهلوان به جنگیدن، مرد را برای اندیشیدن، و یا رفتارای اجتماعی در جامعهٔ صلح و دوام آشتی آماده می سازد.

گیاه موسوم به هوم چیست ? گذشت که در این باره ابهام در کار است و گفته اند که ریشهٔ sav هندوایرانی، با معنای «فشردن یا چکاندن (عصاره از چیزی)» اصل معنای واژه است و احتمال می رود که در طی گذر زمان، این نام را بر گیاهانی مختلف که به این منظور به کار برده اند، اطلاق کرده باشند. باور غالب بر این است که هوم سکرآور دنیای هندوایرانی، با منظور داشتن تعالیم گاهانی بدل به ساختن نوشابه از گیاهی شده باشد که اگر چه نیروزا هست، ولی مستی نمی آورد و تأثیر هیجانی خشم آور و کُشتارگر نداشته است و ندارد. جایگاه برتر دیو خشم (اوستایی: aesma؛ پهلوی: xesm) در گاهان، در تقابل با دیو آز در فرگرد نوزدهم وندیداد، گواهی بر این تکیه و ابرامی می دهد که پیامبر بر صلح و آشتی می نهد. چنین تغییری گویای اراده ای اجتماعی است که به سوی زندگانی کشاورزی و استقرار در سرزمینی که به کار فلاحت اشتغال ورزد، معطوف است و مرحلهٔ دیگرگونی از یک نوع فعالیت و کار اقتصادی را به سوی نوعی دیگر باز می نمایاند و عیان می سازد.

گیاه هوم هر چه باشد، در یزشن به هنگام سرودن بخشی خاص از یسنا، آماده سازی آن آغاز می گردد که مشتمل است بر مراحل کوفتن در هاون خاص و سپس فشردن و ریختن عصاره و افشره را در آب و شیر و آنگاه نوشیدن آن. در سنت کهن، به هنگام سراییدن «اوستای یشت و ویسپرد و وندیداد»، یسن 22، آغاز «هوماست» است و از هنگام سراییدن یسن 25 در آیین یزشن، کوبیدن هوم آغاز می گردد و به همراهی تلاوت اوستا ادامه می یابد. ابزارهای ساختن نوشابهٔ هوم با شرحی آیینی در کتابها مندرج است و در آموزشهای ویژهٔ روحانیون نقل می گردد و به نوآموختگان انتقال می یابد. اینک در ایران این ابزارها (فیروزگری، 1393، صص 16_17) و شیوه های آماده سازی هوم سخت دستخوش دگرگونی شده است.

امروزه در ایران گیاهی به این نام را می شناسیم که بر کوههای یزد می روید. در تهران نیز در دشتهای میان 👈تهران تا کرج، 👉 قبل از ساختمان سازیهای جدید، همین گیاه سبز می شد و پس از آن برافتاد. هوم را از یزد به تهران می آورند و حتی تا به هندوستان می برند. هوم به صورت خشک ذخیره می گردد تا به هنگام ضرورت در آیینهای معهود به کار رود (همو، ص 18). } 

 

نکته 1 : با توجه به اینکه گیاه هوم نزد مهردینان و زرتشتیان مقدس می باشد و در مناسک کهن از آن استفاده می شده است ممکن است وجود گیاه هوم در دشت های بین کرج تا تهران و همچنین  در کوه های اطراف ناحیه کرج در استان البرز، دلیل وجود آتشکده ها و پرستشگاه مهری در این ناحیه بوده باشد.

 

نکته 1 از 1: پیشتر گفته شده بود که شهر کرج بزرگترین مرکز فراماسونری در کشور است. علت حضور گسترده ماسون ها در کرج احتمالاً با جغرافیای این منطقه مرتبط است زیرا در روزگاران گذشته مغان ایرانی در این ناحیه ساکن بودند. و ریشه آیین ماسونی همانگونه که گفته شد به آیین میترائیسم رومی باز می گردد. و در واقع ماسون ها ادامه طریقت دست چپی و منفی مغان ایران باستان می باشند.

 

ادامه...👇

 

@soltannasir

🌿🔥💦

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 131
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 464
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,133
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,564
  • بازدید ماه : 2,564
  • بازدید سال : 101,102
  • بازدید کلی : 1,169,540