loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

      { پیوند اسطوره با دین 184} 

 

 { شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 106} 

 

ادامه...👇

 

 

نکته : هر گاه دو یا سه مظهر کامل (بیش از یک مظهر) اسم فقریشان در یک آیه آمده باشد. این مظاهر کامل از نظر روحی و خلقت با یکدیگر مرتبطند. 

اگر در یک دوره بدنیا بیایند حتما یکدیگر را ملاقات خواهند نمود. اگر در دو دوره متفاوت بدنیا بیایند شخص متقدم که از دنیا رفته با شخص متاخر دیر یا زود ارتباط روحی برقرار خواهد نمود.

 برای مثال در موردی مانند اسم فقری مصباح که در آیه نور دوبار تکرار شده و کلمه نور نیز در این آیه بکار رفته که با نام نورعلی مرتبط است. مظاهر کاملی که مربوط به اسامی موجود در این آیه هستند با یکدیگر از نظر روحی مرتبط خواهند بود. 

 

 

مسئله سوم : بعضی اسامی فقری مقام است و بیشتر به عنوان اسم دوم فقری بکار می رود مانند نام فقری علیم علیشاه.

علیم علیشاه مقامی است که صاحب این مقام دارای کثرت علم (علوم متعدد ) می باشد 

در قرآن مجید و عزیز در آیات متعددی کلمه علیم بکار رفته است. هر کدام از این علیم ها در آیات قرآن مجید دارای مظهری کامل می باشند. 

بنابراین شخصی ممکن است نامش نصرت علیشاه باشد. اما دارای مقام علیم علیشاه نیز باشد.  

 

 

مسئله چهارم : اسامی فقری دارای بار معنوی می باشند. و پیر باید از بار معنایی هر اسم اطلاع کافی داشته باشد. برای مثال نام فقری «غلام علی» بر کسی گذاشته می شود که غلام فقر شود. یعنی چه ? غلام  به پسران نوجوان نابالغ اطلاق می شود. بنابراین غلام کسی است که میل جنسی نداشته باشد و از زنان بپرهیزد. 

بر همین منوال نام «غلام علی» بر کسی گذاشته می شود که یا نسبت به زنان میل جنسی نداشته باشد یا میلش بسیار کم باشد و کسی که غلام علی می شود. اگر میل جنسی نداشته باشد که مشکلی نیست اما اگر میل جنسی اندکی داشته باشد. آن میزان اندک هم توسط پیر با دستورات ذکری و خوراک خاص از بین می رود تا شخص به مقام غلام علی برسد.

معمولاً غلامعلی ها محرم اسرار فقری هستند و بدلیل اینکه میل جنسی ندارند و امکان خطایشان کم است پیر به آنان علوم غریبه می آموزد.

 

نکته 1 : همواره تعدادی غلامعلی بر اساس قاعده عددی خاص در بین خاکساریه وجود دارد. 

 

نکته 2: در قدیم گاه ممکن بود پیران برای ریاضت و یا اربعین مدتی را در خلوت باشند. در چنین شرایطی اگر پیر محرم خاصی نظیر برادر یا برادر زن و... نمی داشت تا مسئولیت رسیدگی و تامین مایحتاج خانواده خویش را به آنان بسپارد این مسئولیت را به یکی از غلامعلی ها می سپرد.

 

 

 

همانگونه که ملاحظه می نمایید اسامی فقری بر اساس ارکان آقایان دارای ضوابطی است که در اینجا مختصراً  بدان اشاره شد.

 

 

اما اینجا نکته ای جالب وجود دارد و آن این است که در فراماسونری نیز به هنگام تشرف به آیین ماسونی گرند لژ نامی جدید برای نوآموز انتخاب می نماید. 

بنایان چون لژ هایشان مخفی بوده است و در مراسم هایشان ماسک بر صورت داشتند. جز شخص گرند لژ و معاونینش و سازمان اطلاعات لژ سایر فراماسونرها اشخاص جذب شده به مکتب را نمی شناختند. و در این مراسم ها تنها با اسم جدید فردی که ماسک دارد شناخته می شده است. و نامی که در جامعه فرد با آن شناخته می شده هیچ گاه در محفل ماسونی مطرح نمی شده است. چنین رسمی در فراماسونری به حفظ جان آنان در دورانی که تحت تعقیب کلیسا و حکومت های مرکزی بودند کمک می کرده است. و هم ریشه در سرّی بودن آیین ماسونی دارد. 

 

نکته : هر چند که اسم فقر در خاکساریه و نعمت اللهیه با آیین های ماسونی شباهت هایی  دارد. اما در طریقه های یاد شده نه ماسک بر صورت زده می شده و نه اسم فقر مخفی بوده است. حداقل از دورانی که حکومت شیعی صفویه در ایران بر سر کار آمده به بعد درویشان این دو طریقه با نام فقریشان در اجتماع شناخته می شدند و نام تولدشان چندان اهمیت نداشته است. بنابراین نام فقری نامی مخفی نبوده است. چنانچه  غلامعلیشاه هندی یا نورعلیشاه اصفهانی با همین اسامی در جامعه شناخته می شدند و در کتب و تذکره های مختلف از آنان یاد شده است. 

اما اینکه در دورانی که تشیع دارای حکومت رسمی نبوده است وضع چگونه بوده است. چندان مشخص نیست ! شاید در آن دوران درویشان در جامعه  با نام شریعتی خویش زندگی می کردند و مسلک فقری شیعی خود را برای حفظ جان می پوشاندند! 

 

ادامه دارد...

 

@soltannasir 

〽️

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 79
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 243
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 337
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 29
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 337
  • بازدید ماه : 337
  • بازدید سال : 98,875
  • بازدید کلی : 1,167,313