loading...
سلطان نصیر

@soltannasir 

 

      { پیوند اسطوره با دین 177} 

 

 { شباهت های اهل فتوت و خاکساری با آیین مهری 99} 

 

ادامه...👇

               

{ .... 4: شیخ عبدالقادر گیلانی : لقب وی محی الدین است و وی را غوث اعظم نیز می خوانند. در کتاب نفحات الانس صفحه 520 درباره چگونگی محی الدین خواندن وی آمده است : 👈«از شیخ عبدالقادر پرسیدند که : « سبب چه بود که لقب شما محیی الدّین کردند ? فرمود که : روز جمعه از بعض سیاحات به بغداد می آمدم پای برهنه، به بیماری متغیّر اللّون نحیف البدن بگذشتم. مرا گفت : السّلام علیک یا عبدالقادر! جواب سلام وی باز دادم. گفت : نزدیک من آی ! 

نزدیک وی رفتم. گفت : مرا باز نشان ! بازنشاندم، جسد وی تازه گشت و صورت وی خوب شد و رنگ وی صافی گشت. از وی بترسیدم. گفت : مرا می شناسی ? گفتم: نه. گفت : من دین اسلامم، همچنان شده بودم که اوّل مرا دیدی. مرا خدای_تعالی_ به تو زنده گردانید.

أنت محیی الدّین. وی را بگذاشتم و به مسجد جامع رفتم. مردی مرا پیش آمد و نعلینی پیش پای من نهاد و گفت : یا شیخ محیی الدّین ! چون نماز بگزاردم، مردم از هر طرف بر من ریختند و دست و پای مرا می بوسیدند و می گفتند : یا محیی الدّین ! و مرا هرگز پیش از آن به این لقب نخوانده بودند. »

 

 

5: شیخ نجم الدین کبری : در نفحات الانس درباره وی آمده : 👈 « کنیت وی ابوالجناب است، و نام وی احمد بن عمر الخیوقی، و لقب وی کبری. و گفته اند که وی را کبری از آن لقب کردند که در اوان جوانی که به تحصیل علوم مشغول بود، با هر که مناظره و مباحثه کردی بر وی غالب آمدی. (نفحات الانس صفحه422)

شیخ نجم الدین کبری به همدان رفت و اجازت حدیث حاصل کرد و شنید که در اسکندریه محدثی بزرگ هست با اسناد عالی. هم از آنجا به اسکندریه رفت و از وی نیز اجازت حاصل کرد، و در بازگشت شبی رسول را _صلّی اللّه علیه و سلّم_  در خواب دید و از آن حضرت درخواست کرد که : مرا کنیتی بخش ! رسول_صلّی اللّه علیه و سلّم_ فرمود که : ابوالجنّاب. پرسید که : ابوالجنّاب مخفّفه ? فرمود که : لا، مشدّده. چون از واقعه باز آمد، در معنی این وی را این روی نمود که از دنیا اجتناب می باید کرد. (نفحات الانس صفحه 424)} 

 

 همانگونه که ملاحظه نمودید القاب پیران متصوفه بر یک ممشا نیست. این القاب و کنیه ها بیشتر در حالات باطنی پیران صوفیه به آنان داده شده است و این با شیوه اسم فقر در تشرف خاکساریه که اسم توسط پیر به هنگام تشرف داده می شود متفاوت است. همچنین اسامی بعضی _نه همه _ پیران متصوفه که به الدین ختم می شده اسامی شریعتی آنان بوده نه اسامی فقری یا کنیه و لقبشان ! 

نظیر، سید برهان الدین محقق، شیخ بهاالدین ولد ، شیخ صفی الدین اردبیلی، شیخ صدرالدین اردبیلی، شیخ مجدالدین بغدادی، شیخ مؤیدالدین جندی. 

 اینگونه نام گذاری ها در دوران گذشته مرسوم بوده و هنوز در بین بخشی از جامعه اهل سنت در جهان اسلام که مشرب تصوف دارند نام گذاری های اینچنینی بر روی فرزندان مرسوم است. البته همانگونه که گفته شد در بعضی موارد نظیر محی الدین برای عبدالقادر لقب بوده است.

 

اما نام گذاری خاکساریه همانگونه که جناب منجمی گفتند پیر بر حسب حالات درونی سالک اسمی بر روی سالک می گذارد. و اینجا پیر باید دلش به عالم ملکوت خداوندی وصل باشد که بر سالک نامی درست بگذارد. (چنین پیرانی در گذشته که طریقت زنده بوده و انسان هایی بعضاً راه رفته ای در بین اهل طریقت وجود داشته اند اندک بوده اند. امروزه با این کسادی شریعت و طریقت که نوکیسه گانی نالایق در بین اهل طریقت هستند و طریقت را دانه هوا و هوس خویش نموده اند دیگر نگو و نپرس)  اما نام فقری به علی ختم می شود مانند وفاعلی، نورعلی و... .

یکی از دلایل چنین نام گذاری هایی این است که در عرف صوفیه و اهل عرفان،  حقیقت ولایت کلیه الهیه از مصدر اسم علی حق تبارک تعالی بر عالم و عالمیان ساری و جاری است. و حضرت امام علی بن ابی طالب (ع) کامل ترین مظهر و به نوعی مظهر تام این حقیقت ولایت کلیه الهیه است که از آن با عنوان حقیقت ولویه نیز یاد می شود و از این جنبه تمام اولیای الله علی هستند. نه اینکه امام علی بن ابی طالب (ع) هستند که این سخن اشتباه است. بلکه ولایتشان از مصدر اسم علی حق تبارک تعالی ساری و جاری است. و تمام انبیای الهی نیز از آن جنبه که ولی هستند علی هستند. هم آدم (ع) و هم شیث (ع)  و هم موسی (ع) و عیسی (ع) از آن جنبه که ولی هستند علی هستند. 

 و باید دانست که اسم علی و حقیقت ولایت کلیه الهیه در اسم اللّه مستتر است. 

 

نکته : چون حضرت علی (ع) مظهر کامل و تام این ولایت کلیه الهیه هستند از غایت عینیت و اتحادی که با حقیقت ولایت کلیه دارند چون نام علی حق تبارک تعالی بر زبان می آید وجود مقدس حضرت امیرالمومنین (ع) در خیال تصور می شود و انفکاک این دو حقیقت از یکدیگر به سختی ممکن است. و به عبارت دیگر متصور نیست.

 

ادامه...👇 

 

@soltannasir 

🔆🔅

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 131
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 457
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,089
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,520
  • بازدید ماه : 2,520
  • بازدید سال : 101,058
  • بازدید کلی : 1,169,496