loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

       { مسبحات و چاکراها 105 }

             { تعلیقات 15 }

 { تحقیق جایگاه شجره طوبی و سدرة المنتهی و تطابق آن 8  }


ادامه ...👇

نکته 1: اگر  به ساختمان کیسه های هوایی دقت شود . مشاهده می شود که سطح خارجی این کیسه ها با شبکه مویرگی از سرخ رگها و سیاهرگها احاطه شده است . که شبیه به اشارات آیات قرآن است که در آن می فرماید :  در باغ هایی که تحت آن نهرها جاری است .
نظیر  آیه 76 سوره مبارکه طه : 👇

{ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ مَنْ تَزَكَّى﴿۷۶﴾

بهشتهاى عدن كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن مى‏ مانند و اين است پاداش كسى كه به پاكى گرايد }

نکته 2 : اگر به تصویری که از کتاب دایره المعارف معرفتنامه آورده شده ، دقت شود . سدرة المنتهی را انتهای شجره طوبی فرض نموده که در این تصویر شجره طوبی با  نایژه ها و نایژک ها و کیسه های هوایی تطابق دارد .  و سدره با نای تطابق دارد . یعنی درست همان نقطه ای که پیشتر در دروس گفته شد که مقام جبرائیل (ع) است . و در داستان معراج جبرائیل از این نقطه بالاتر نمی توانست برود و در اینجا متوقف می شد .

نکته 3:  شجره طوبی در بعضی متون عرفانی به گونه ای دیگر توصیف شده است  که در دروس قاب قوسین بدان خواهیم پرداخت .

نکته 4 : اما چرا جبرائیل در آن محل متوقف می شد ?

 از جبرائیل با نام روح الامین و روح نیز یاد شده است . اگر به دروس پیشین دقت نموده باشید . بخوبی سر این نام گذاری را در می یابید .  زیرا جایگاه جبرائیل در عالم صغیر ، حنجره  است که جان از اندکی بالاتر از جایگاه حضور وی  یعنی حلقوم خارج می شود  . و همچنین به یاد آورید که دستگاه تنفسی محل برج سرطان بود که در اسطوره روح از آن محل به بدن وارد می شود .
جبرائیل چون روح بود اگر بالاتر از محل استقرار خویش می رفت میسوخت چنانچه اگر روح بخاری از محل حنجره بالاتر رود از حلقوم و دهان خارج می شود و. شخص می میرد !

نکته 5  : در داستان معراج پس از آنکه جبرائیل متوقف می شود رسول الله (ص) به سیر ادامه می دهد . 👈 « ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿۸﴾فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿۹﴾= سپس نزديك آمد و نزديكتر شد (۸)تا [فاصله‏ اش] به قدر دو كمان يا نزديكتر شد (۹) / سوره نجم » حال اگر جایگاه جبرائیل در عالم صغیر حنجره باشد . جایگاه قاب قوسین و جایگاه أوأدنی کجاست ?

با نگاه به منطقه حنجره و حلقوم که در ناحیه گردن قرار دارد . منطقه  سر در بدن را بالاتر می یابیم . که جایگاه مغز است که  فرمانده بدن می باشد  . با نگاه به شکل سر و جمجمه آن را به مثابه دو کمان می بایم که می توان از آن به مقام قاب قوسین ، یعنی دو کمان تعبیر نمود . اما مقام أو أدنی در بدن انسان جایگاهی ندارد و خارج از سر و جمجه می باشد .

نکته 6   : صوفیه و  عرفا تفسیر دیگری از قاب قوسین و قوسین وجوب و امکان دارند که در دروس مربوط به قاب قوسین بدان خواهیم پرداخت . اما نکته مسئله اینجا است که شرح عرفا و صوفیه از قاب قوسین با تطبیق ارائه شده ، همخوانی ندارد . زیرا قوسین از دید آنان کل عوالم و هستی را در بر می گیرد . بنابراین شما عزیزان تطبیق ارائه شده را تنها به عنوان یک نظر در نظر بگیرید . 

نکته 7 : اگر قوسین را به مثابه سر در عالم صغیر  نظر بگیریم . مغز را در این جایگاه به مثابه عقل اول یا عقل کل می توان در نظر گرفت و این با حدیثی که عقل را نخستین مخلوق خدا می داند . هم خوانی دارد . زیرا مثابه آن یعنی مغز در عالم صغیر  بالاترین جایگاه را در بدن دارد . و همانگونه که عقل کل یا عقل اول مدبر افلاک است . در بدن نیز مغز فرمانده و مدبر  بدن است .

  نکته 8:  همانگونه که ملاحظه می نمایید مقام أو أدنی مقامی بالاتر از مقام عقل اول یا عقل کل است . بنابراین نظر صوفیه و عرفا درباره این مسئله که قائل به طور ورای طور عقل می باشند صحیح می باشد و اینکه بعضی معاصرین ما  از اساتید فلسفه و حکمت قائل به این هستند که طور ورای طور عقل نداریم بی وجه است .

نکته 9: همانگونه که مدبر بدن به طرق اولی نفس مجرد است که خارج از بدن است و عقل و سایر متعلقات  قوای آن هستند و نفس با آنان وحدت دارد .
حق تعالی نیز در عالم کبیر از مکان منزه است و نه عرش و نه کرسی و نه بهشت و دوزخ مکانی برای وی نیست . بنابراین قرب حقیقی رسیدن  به مقام أو ادنی است  که حضور محض است .

 
نکته 10  : این تطابق ها را در تطبیق عالم صغیر و کبیر  دریابید و نیک در باب آن اندیشه نمایید که سر بسیاری از مطالب درون آن نهفته است .

 «ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی

وی آینهٔ جمال شاهی که توئی

بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست

در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی»
(مولانا )  


ادامه دارد ...

#مسبحات #قاب_قوسین #جبرئیل #أو_أدنی
@soltannasir
🌲🌳

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 86
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 307
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 449
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 449
  • بازدید ماه : 449
  • بازدید سال : 98,987
  • بازدید کلی : 1,167,425