loading...
سلطان نصیر



 { سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی32 }

 { شرح بعضی از فقرات سخنان مولانا زین الدین 14 }

ادامه ...👇

 همانگونه که مطالعه نمودید شیخ نجم الدین کبری ساقط شدن تکلیف را در مراحل کمال اینگونه معنا می نماید که سختی و مشقت عبادت از سالک برداشته می شود . و نظر ایشان بر خلاف نظر بعضی جهال صوفیه و رهزنان طریق است که به بهانه واصل بودن از انجام تکالیف شرعی شانه خالی می نمایند .
در کتاب مرآة الحق اثر حاج محمد جعفر کبودرآهنگی ( مجذوب علیشاه ) به نقل از کتاب مجلی  عالم ربانی ابن ابی جمهور احسائی  در باره یکی از این به اصطلاح مدعیان وصل  اینگونه آمده است : 👇

{ و متشبه مبطل ( کسانی که خویش را به زی صوفیان در می آورند اما از آنان نیستند ) جماعتی می باشند که خود را در زی صوفیان اظهار کنند و از حلیت عقاید و اعمال و احوال ایشان ، عاطل و خالی باشند . و ربقه طاعت از گردن برداشته ، خلیع العذار در مرتع اباحت می چرند ، و گویند : تقید به احکام شریعت وظیفه عوام است که نظر ایشان بر ظواهر اشیاء مقصور باشد ، اما حال خواص و اهل حقیقت از آن عالی تر است که به رسوم ظاهر مقید شوند تا این جا از کلام نفحات بود. ( به نقل از مقدمه نفحات الانس  مولانا نورالدین عبدالرحمن جامی )
ضعیف ( محمد جعفر کبودرآهنگی ) عرض می کند که موافق قول ایشان حکایتی است که فاضل محقق صاحب مجلی ( کتاب مجلی مرآه المنجی فی الکلام و الحکمتین و التصوف اثر عالم ربانی شیعه ابن ابی جمهور احسائی) گفته است : 👇
[ در اوقاتی که توقف اتفاق افتاد مرا در درعیه از ارض نجد ، شنیدم که در این کوه شخصی می باشد منزوی ، ومنقطع از معاشرت مردم ، واصل او از اهل یمن بود .
من رفتم به موضع او و سلام به او نمودم ، و جواب سلام مرا گفت . پس دیدم شخص خوش کلامی ، بر او بود اثر صلاح ، گفتگو نمودم با او در فنون علم ، دیدم که شخصی است با ذوق خوب .
پس گفتم چه خوش است آنچه تو به او می باشی از انقطاع از مردم ، مگر این که شنیده ام که تو نماز شرعیه را به آن روش که آورده است او را شرع محمدی _ صلی الله علیه و آله _ به عمل نمی آوری ، با این که علتی نداری.
گفت بلی عمل نمی آورم این صورت ظاهره را . چه او حجاب است از جهت شخص واصل به مرتبه حضور ، آیا نمی دانی که صلات ظاهره ، مشتق است از صله ، و به او متوسل می شود محجوب به صورت ، هرگاه ملاحظه نماید  به او  قرب معنوی را ?
گفتم : بلی چنین است. 
پس گفت : چه احتیاج است کسی را که واصل به باب او شده است ، به اسبابی که باعث وصلت بشود .چه او مستغنی شده است به وصول اط موصول ، چنانچه حجاج بعد از وصول به مکه وبه عمل آوردن مناسک حج را و قصد داشتن مجاورت را ، در این هنگام مستغنی می شود از راحله .
من ( ابن ابس جمهور احسائی ) گفتم : تو از اهل وصول و اتصالی به حضرت ذوالجلال ?
گفت : بلی
من گفتم : بر تقدیر واصل بودن تو ، آیا وصول تو اتم است از وصول پیغمبر تو محمد _ صلی الله علیه و آله ?
و آیا اتصال تو اعلی است از اتصال او ?
او گفت : حاشا و کلا ! بلکه واصل حقیقی او است و بس ، نه غیر او ، و به سبب او متصل می شوند کمل سلاک ، و جمیع خاصه ، و خاصه خاصه اخذ نموده اند مراتب و مقامات خود را از او در هر دو نشأة .  پس گفتم : چگونه او با وصول تام و اتصال کامل ترک ننمود این صورت ظاهره را ، و هیچ یک از عبادات شرعیه را ،بلکه همیشه و علی الدوام محافظت او را می نمود ، و به شدت تمام اعتناء به او می نمود ?  او گفت : آن _ صلی الله علیه و آله _ وصول هم رسانید و مردود شد ، و من وصول به هم رسانیده ام و مردود نشده ام .
من تعجب نمودم از کلام او ، و حمل نمودم کلام او را بر ظاهرش ، و مخفی شد بر من در اول وهله مراد او .
پس گفتم که : نظر به حرف تو لازم می شود تو را که افضل از او باشی ، زیرا که  شک  ندارد هیچ عاقلی این که غیر مردود افضل می باشد از مردود . پس به خنده آمد از نفهمیدن من کلام او را که مراد او از مردودی نه آن است که من فهمیدم.  پس گفت : ضم نمودی جهلی را به جهلی . پس گفتم : بیان کن از برای من مقصود خودت را تا این که عذر جهل خود را از تو بخواهم . پس گفت : او رد شد از جهت تکمیل خلق ، و رسانیدن مردم را به خالق ایشان بر نهج پسندیده   چه جناب الهی ، عالم بود که در او قوه ملکیه و نفس قدسیه (ای) هست به مرتبه ای رسیده است که در کمال ، به حدی که قدرت به هم رسانیده است بر تکمیل و ارشاد خلق ، و جمع نمودن میان دو جانب و مانع نمی شود او را اشتغال به تکمیل خلق از حضور به نزد او ، و اخذ نمودنش از او آنچه محتاج الیه خلق است در اغلب اوقاتش . و مانع نمی شود حضور او ، او را از اشتغال  به خدمتی که از جهت او قرار داد فرموده بوده است از هدایت خلق و کامل گردانیدن ایشان از جهت آنکه در او قوتی بود که جامع هر دو امر را می نمود .  }
ادامه دارد ...

 #جامی #مرآة_الحق #ابن_ابی_جمهور_احسائی #مجلی
@soltannasir
🌬🌬

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 138
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 471
  • آی پی دیروز : 163
  • بازدید امروز : 1,193
  • باردید دیروز : 440
  • گوگل امروز : 31
  • گوگل دیروز : 46
  • بازدید هفته : 2,624
  • بازدید ماه : 2,624
  • بازدید سال : 101,162
  • بازدید کلی : 1,169,600