loading...
سلطان نصیر



  { سوءاستفاده دشمنان از قوانین معنوی25 } 

 { شرح بعضی فقرات مربوط به سخنان مولانا زین الدین 7 } 

                 {  مگس 3 }

{ مردم قشم باور دارند ، مگس حشره ای نفرین شده است . حضرت ایوب ( ع ) او را نفرین کرده که تا پایان عمر روی کثافات بنشیند و از آن ها تغذیه کند . (قشم ، 45 )
مگس در ادبیات فارسی نماد ضعف و بی ارزشی و وقاحت است . حکما گویند باقلا مگس می شود و می پرد . (( توسی ، عجایب المخلوقات ، 328 ))

 میبدی می گوید : الله تعالی مگس را ضعیف آفرید و با ضعف وی وقاحت آفرید . (( کشف الاسرار ، جلد 1 ، صفحه 118 )) و حافظ می گوید : 👇
ای مگس عرصه سیمرغ ، نه جولانگه توس
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
( دیوان حافظ 442 )

✳️مگس و روح مردگان : مگس سبز روح انسان است که هنگام خواب از بینی او بیرون می آید و به گردش می پردازد . این مگس هر جا برود هر چه بیند صاحب آن روح همان را در خواب می بیند . (( بختیاری ، 59 )) و اگر مگس در شب دور اتاق یا چراغ پرواز کند ، روح یکی از مردگان است و نباید آن را کشت . ((گیلانی ، 276 ))
✳️ مگس و مهمان : هر گاه مگس خسته ای در اتاق ، پیش روی کسی ظاهر شود ، می گویند علامت آمدن مهمان است . (( کهنوجی ، اطلاعات ، 2535 ، بوشهری ؛فردوسی ، 26 خرداد 1348 ، ش 915 ؛ سنگستانی ، 196 ))
و اگر مگسی خسته که توان پرواز ندارد ، هنگام غذا خوردن بر سفره باشد ، مهمانی خسته از راه می رسد .((قشم ، 49 )) نشستن مگس بی حال و خسته روی دست نشانه ورود مهمان است . ((شیرازی ، 20 )) همچنین اگر مگسی درون ظرف غذا افتاد مهمان وارد می شود ((قوچانی ،98 ،آبادانی ، فردوسی ش . 892 ، ص 30 ))
اگر مگس روی بدن کسی بنشیند یکی از عزیزانش از ولایت دور خواهد آمد . (( خوزستانی ، فردوسی ، ش .887 ، ص 33 ))
و اگر خرمگس با سنجاقک وارد خانه شود ، مهمان می رسد . (( اردکانی ، 457 ))

✳️ مگس و وضع هوا : اگر مگسی تن آدمی را به سختی بگزد ، هوا خراب است . (( گیلانی ، 278 )) و اگر در روزهای گرم افراد را نیش بزند می گویند هوا بارانی خواهد شد . (( آلادشت و سواد کوه ، 126 )) و اگر در زمستان مگس پیدا شود ، هوا توفانی می شود . (( سنگسری ،هنر و مردم ، ش . 93 تیر 1349 )) و اگر در شب مگس مرتب دور چراغ بچرخد و وزوز کند باران می بارد .((خراسانی ، 336 ؛ گیلانی ، 345 )) و اگر مگس ها زیاد در خانه وزوز کنند علامت سرماست . (( ماسه ، 317 ))

✳️ مگس و پولداری : می گویند مگس سگ روی هر کسی بنشیند پولدار می شود . ((هدایت ، 158 ، خراسانی 324 )) خرمگس هم روی هر کسی بنشیند ثروتمند خواهد شد . ((ماسه ، 348 )) و اگر مگسی را که روی بدن اسب می نشیند گرفته و دفن کنند پولدار می شوند . (( آلادشت و سواد کوه ، 130 ))

❇️ شفا بخشی مگس : اگر مگس در استکان چای بیفتد شفا بخش است . (( بیرجندی ، 646 )) یک بال مگس درد است و یکی شفا بخش ، وقتی در خوراک می افتد بال شفا را بالا می گیرد ، باید بال شفا را نیز در غذا فرو ببرند و بعد غذا را بخورند تا ضرری نبینند . (( هدایت ، 108 )) سالی که مگس و گنجشک زیاد باشد ، در آن سال ناخوشی نمی آید . ((هدایت ، 107 )) و پلنگ را دو مغز باشد ، از آن دو یکی زهر قاتل است و دیگری را چون با عطر بیامیزند هر که استشمام کند به عشق دارنده آن مبتلا شود و مطیع و او شود و این دو مغز از این راه توان شناخت که هر دو را بگذارند ، و آن یکی را که مگس بر وی ننشیند یا چون بنشیند بمیرد زهر است . (( جمالی یزدی ، 22 ))

✳️ مگس و غیبت : اگر مگس در پیراهن کسی وارد شده باشد علامت آن است که در جایی از او بدگویی می کنند . ((بندر عباسی ، 187 )) و نزدیکان به او می گویند معلوم نیست کجا دارند غیبتت می کنند . (( سنگستانی ، 200 ))

✳️ دفع مگس : برگ بید را در قدیم به سقف آویزان می کردند ، تا مگس ها سرگرم شوند و روی غذا ننشینند و مردم را اذیت نکنند . (( درگزی ، 242 ))

❇️ مگس و سوغات : می گویند اگر مگس خوردی سوغات گیرت می آید یا فحش می شنوی . (( قوچانی ، 99 ))

❇️ سگ مگس : اگر سگ مگس روی لباس کسی بنشیند و آن شخص سگ مگس را گرفته و در گوشه دستمال ببندد یا خبر خوشی به او می رسد یا مسافر عزیزی از سفر می آید . (( رنه دالمانی ، 348 ؛ دامغانی ، 102 ))

✳️ خواب مگس دیدن : در خواب دلیل بر مردی سفله بود . اگر دید مگسان بر وی جمع شدند ، دلیل آن است که از سفله مال حاصل کند . اگر ببیند ، مگسی در گوش وی رفت ، دلیل که از سفله سخنی بشنود و برنجد . ابراهیم کرمانی گوید :
" دیدن مگس ، دلیل بر مردم فرومایه بود ، اگر دید مگسان وی را می گزیدند ، دلیل که مردم بر وی حسد برند . اگر مگس را بکشت ، دلیل که حاسدی را قهر کند . " (( تفلیسی ، ص 390 )) }

( کتاب باورهای عامیانه مردم ایران صفحه 1037و 1038 اثر دکتر حسن ذوالفقاری  مدخل مگس )

#مولانا_زین_الدین #مگس #باورهای_عامیانه
@Soltannasir
🕸🐚🕸🐚🕸🐚🕸

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 74
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 375
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 606
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 32
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 606
  • بازدید ماه : 606
  • بازدید سال : 99,144
  • بازدید کلی : 1,167,582