loading...
سلطان نصیر

 {روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارسی۷} 

ادامه متن بندهش : 👇

{نود و سه سال و شش ماه با هم زن و شوی بودند تا آن که هوشنگ به برنایی آمد. هوشنگ چهل سال، تهمورث سی سال، جم _تا فره از او بشد_ ششصد و شانزده سال و شش ماه. پس از آن یکصدسال در گریز بود (که) هفتصد و شانزده سال و شش ماه بود. پس هزاره خدایی به 👈کژدم آمد. ضحاک یکهزار سال شاهی کرد. پس هزاره خدایی به نیمسب آمد. فریدون پانصدسال شاهی کرد. }(بندهش ترجمه مهرداد بهار ص ۱۵۵)

ملاحظه نمودید که هزاره سلطنت آژی دهاک کژدم یا عقرب است و دوران سلطنت فریدون قوس یا نیمسب است. این گزاره نجومی متن بندهش دارای وجهی اساطیری در آسمان شب نیز می باشد. می دانیم که آژی دهاک اژدهاوش است و  فریدون وی را نکشت و در دماوند اسیر کرد چون اگر وی را می کشت جهان پر از خرفسترانی چون مار و عقرب و چلپاسه می شد. پس طبیعی است که آژی دهاک در هزاره ای که متعلق به کژدم است که خود تنها خرفستر منطقه البروج است. بتواند سلطنت را از جم برباید و خود هزار سال سلطنت نماید. اما از طرف دیگر می دانیم فریدون بر طبق متن اوستا و سایر متون تاریخی در دانش پزشکی مهارتی بسیار داشته است. به فقرات زیر توجه نمایید : 👇

{فروهر پاکدین فریدون از خاندان آبتین را می ستاییم، برای مقاومت کردن بر ضد جرب و تب و...و لرزه تب و ...، برای مقاومت کردن بر ضد آزار و مار، ....}(فروردین یشت کرده ۲۹ بند ۱۳۱ ترجمه پورداود)

فقراتی دیگر از متون تاریخی دوره اسلامی که استاد پورداود در کتاب هرمزدنامه آورده اند : 👇

{ در سنت ایران فریدون نخست کسی است که تریاق ساخت. حمزه اصفهانی در تاریخ سنی ملوک الارض و الانبیا گوید: 《و فریدون احدث الرقی و ابدع التریاق من جرم الافاعی و اسس الطب و دل من النبات مایدفع الآفات عن اجسام ذوی الارواح». (۱) در تاریخ بلعمی آمده : «و نخست پادشاهی که در نجوم نگریست او [فریدون] بود. و در علم طب نیز رنج ببرد و تریاق او ساخت و اول پادشاهی که بر پیل نشست او بود. پیل را حرب فرمود». }(هرمزدنامه صص ۱۱۱ و ۱۱۲ پورداود)

پ ن۱: ترجمه متن حمزه اصفهانی: فریدون افسونها و تریاق را از تن افعی ها پدید آورد. دانش پزشکی را بنیان نهاد و به گیاهانی که آفت و گزند را از جانداران دور می کند رهنمون شد.  


پیشتر ملاحظه نمودید که نام فریدون با بستن دهان خرفستران (مار و عقرب و...) در افسون ها مرتبط است و اکنون ملاحظه می نمایید که‌ خُره فریدون از خاندان آبتین بر ضد تب و سم مار عمل می نماید. در واقع به نوعی خُره فریدون با علم طب و پزشکی در ارتباط است. موید این مطلب، نوشته حمزه اصفهانی و بلعمی در کتب تاریخی است که فریدون را به نوعی بنیان گذار دانش طب یا صاحب علم طب می دانند. 
حال با توجه به آنچه گفته شد اکنون فریدون با کدام صورت فلکی مرتبط است؟ پاسخ ساده است. صورت فلکی آسکليپوس (asklepios) که Ophiuchus (مارافسای) نیز نامیده می شود. آسکلیپوس در اساطیر یونانی ایزد طب است که گویی ماری را در دستان خویش دارد. این صورت فلکی درست در ناحیه ای بین صورت فلکی عقرب و قوس در آسمان شب قرار دارد به گونه ای که بعضی از منجمین معتقدند وی صورت فلکی سیزدهم منطقه البروج است. همچنین بخشی از پای آسکلیپوس در آسمان شب بر بالای صورت فلکی عقرب قرار دارد. طبیعی است که این صورت فلکی علاوه بر دانش طب در بستن دهان خرفستران و تهیه پادزهر از زهر خرفستران نقش داشته باشد. زیرا عقرب را در پایین پای خویش  و ماری را در دستان خویش دارد. بنابراین کاملا با فریدون انطباق دارد. 
اما آژی دهاک با کدام صورت فلکی ارتباط دارد ? شاید عده ای فکر کنند که آژی دهاک همان ماری است که در دستان آسکلیپوس قرار دارد. یا با صورت فلکی عقرب مرتبط است. اما در پاسخ باید بگویم خیر 
آژی دهاک طبق اسطوره شناسی تطبیقی با صورت فلکی هیدرا یا مارآبی که شجاع نیز نامیده می شود در ارتباط است. یکی از ایزدان میان رودانی، نینگیشزیدا نام دارد که نگاره های آن به توصیفاتی که در باره آژی دهاک در شاهنامه گفته شده شباهت دارد. این  موجود بر طبق نظر محققین با صورت فلکی هیدرا یا شجاع در آسمان شب ارتباط دارد. صورت فلکی ای که از برج سرطان تا  ناحیه سر عقرب کشیده شده است. (اسناد و تصاویر آن در ادامه خواهد آمد. بنده نخستین بار اشاره به این نگاره را در کتاب اسطوره شناسی آسمان شب دکتر شروین وکیلی دیدم. این را بدین خاطر نوشتم که بگویم بنده نخستین فرد در جامعه ایرانی نیستم که به این مسئله توجه نموده است. )

نکته : در اساطیر یونانی هرکول با صورت فلکی جاثی در ارتباط است و با هیدرا می جنگد. فریدون متون ایرانی شباهت هایی به هرکول هم دارد. اما با توجه به دانش پزشکی فریدون و بستن زهر خرفستران توسط وی انتساب فریدون به صورت فلکی مارافسای قطعی به نظر می رسد.


ادامه دارد...

@soltannsir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 62
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 208
  • آی پی دیروز : 209
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 391
  • گوگل امروز : 28
  • گوگل دیروز : 79
  • بازدید هفته : 293
  • بازدید ماه : 293
  • بازدید سال : 98,831
  • بازدید کلی : 1,167,269