loading...
سلطان نصیر

@soltannasir

 

     {پیوند اسطوره با دین 207} 

 

{شباهت های اهل فتوت و خاکسار با آیین مهری 129} 

 

ادامه...👇

 

{16: «اشم وهو» (سه بار).

«فرورانه» من اقرار دارم که مزدا پرست زرتشتی، دشمن دیوها (و) اهورایی کیشم، به هاونی پاک (و) رد پاکی ستایش و نیایش و خوشنودی و آفرین؛ به ساونگهی و به ویسیه پاک (و) رد پاکی ستایش و نیایش و خوشنودی و آفرین؛ به ردان روز و گاه ها و ماه و گهنبارها و سال ستایش و نیایش و خوشنودی و آفرین. 

[زوت] «یتا اهووئیر یو» که زوت به من بگوید. 

[راسپی] «یتا اهووئیر یو» که او، زوت به من بگوید. 

[زوت] «اثار توش اشات چیت هچا» که مرد پاکدین دانا بگوید.

 

17: [زوت و راسپی] «فرستویه» فراز ستایم پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک را، آنچه را که در اندیشیدن و گفتن و کردن است، من می پذیرم همهٔ پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک را، من فروگذارم همهٔ پندار زشت و گفتار زشت و کردار زشت را.

 

18: فراز آورم به سوی شما، ای امشاسپندان ستایش و نیایش (خود را) با پندار، با گفتار، با کردار، با جان «نیز با زندگی تن خود».

 

19: من نماز (اشا) راستی می گزارم: «اشم وهو» راستی بهترین نیکی است (و هم مایهٔ) سعادت است، سعادت برای کسی است که راست (و خواستار) بهترین راستی است (سه بار ). } (یسنای 11 «هوم یشت»)

 

 

نکته 1: در یسنای 9 به برآمدن ایزد هوم و سخن گفتن وی با زرتشت اشاره شده است که اشاره به این نکته دارد که در نظر پیشینیان هر کدام از قوای طبیعی نظیر باد و آب و خاک و رود و دریاچه و جنگل و آتش و کوه و انواع گیاهان و درخت ها و ... دارای رب النوعی می باشند که مربی آن نوع از انواع می باشد. که در فلسفه اشراقی این رب النوع ها به عنوان عقول عرضی توصیف شده اند. 

 

نکته 2: در یسنای 9 به نامیرا کنندگی گیاه هوم اشاره شده است. ابتدا باید از خود بپرسیم اگر هوم خاصیت نامیراکنندگی دارد و دوردارنده مرگ است چگونه زرتشت و فریدون و بسیاری دیگر از نوشندگان و فشردندگان این گیاه از این دنیا رفته اند ?! همچنین اگر گیاه هوم همان افدرا باشد چنین خاصیتی در آن موجود نیست. و اگر افدرا هم نباشد مشکل نامیرا کنندگی هوم، همچنان بقوت خویش باقی است. البته در بعضی متون زرتشتی از گیاه هوم سفید نیز یاد شده است و نامیرا کنندگی به این گیاه هوم سفید نسبت داده شده است.

 

نکته 3: در یسنای 9 از پاداشی سخن گفته شده که به فشردندگان گیاه هوم داده شده است و آن بدنیا آمدن فرزندانی پاک و دلیر با توانایی خاص برای فشردندگان هوم بوده است. بر طبق این فقرات یسنا، جم و فریدون و «اوراواخشیه و گرشاسپ» و زرتشت بدین علت برای پدرانشان زاده شدند که آنان در مراسم فشردن گیاه هوم شرکت داشته اند.  اینجا نکته ای وجود دارد و آن این است که با توجه به اینکه دین ایرانیان تا پیش از زرتشت دین مهری بوده است. و فشردن هوم و نوشیدن آن جزء لاینفک آیین مهری بوده است. با توجه به فاصله جم تا زرتشت، اینکه تنها سه نفر در جهان خاکی هوم را فشرده باشند چندان معقول به نظر نمی رسد. البته می توان داستان را به گونه ای دیگر نیز تفسیر نمود. در گیاه شناسی معنوی هر گیاهی به مانند هوم در طبیعت یک شاه دارد. شاه گیاه هوم، آن هومی است که ایزد هوم در آن تجلی نماید و به آن گیاه نظری خاص دارد. این شاه گیاه معنوی چون با نظر خاص ایزد (رب النوع) یا به اصطلاح موکل آن گیاه پرورش یافته  تمام خصوصیات مادی و معنوی آن نوع گیاه را در حد اعلای خویش دارد. شاید پدران افراد نامبرده شده در هوم یشت به شاه گیاه هوم دسترسی پیدا نموده بودند و آن را فشرده بودند.

 

نکته 4: به فقرات فشردن هوم در مراسم آیینی و بخشیده شدن فریدون به وی خوب توجه فرمایید که در ادامه با داستان فریدون کارها داریم. 

 

نکته 5 : طلب فرزند کردن افراد ازدواج کرده و یا طلب شوهر کردن دختران مجرد در هنگام مراسم آیینی فشردن هوم توسط زرتشتیان، به رسم طلب فرزند و طلب شوهر کردن در مراسم هایی نظیر سمنو پزان و پختن شله زرد و آش نذری حضرت فاطمه زهرا (س) در نزد شیعیان ایران شباهت دارد. در واقع شاید بتوان اینگونه گفت که نذر کردن در هنگام مراسم فشردن هوم در حافظه تاریخی مردم ایران زمین باقی مانده بود و در دوره اسلامی به گونه ای دیگر این رسم در جامعه احیا شده است.

 

نکته 6 : در یسنای نهم گفته شده که دیوان بر روی زمین ظاهر بودند و به مانند آدمیان زندگی می نمودند این دیوان توسط زرتشت در زمین پنهان شده اند. در یک نگاه کلی تمام داده های تاریخ کهن به ما ثابت می نماید که در روزگاری در زمین ما این فرومایگان مرئی بودند و رفته رفته مرز عوالم اثیری با جهان ما بسته شده و اینان نامرئی شدند. 

 

نکته 7 : موبدی را که در هنگام مراسم فشردن و آماده نمودن هوم بخش اصلی مراسم را اجرا می نماید زوت می نامند و موبدی که او را در این مهم یاری می دهد راسپی می گویند. (مربوط به یسنای یازدهم)

 

ادامه دارد...

 

@soltannasir

💦🌿🔥

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 44
  • آی پی دیروز : 223
  • بازدید امروز : 72
  • باردید دیروز : 589
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 54
  • بازدید هفته : 2,391
  • بازدید ماه : 6,564
  • بازدید سال : 79,853
  • بازدید کلی : 1,148,291