loading...
سلطان نصیر

همانطور که می بینید سلطان نصیر بر حضرت علی منطبق دانسته شده و حضرتش برای رسول الله سلطان نصیر است
و سلطان نصیر از سوی دیگر به عنوان شمشیر تاویل شده و می تواند این شمشیر ذوالفقار باشد


و شأن نزول آیه و قل جاء الحق را به ماجرای فتح مکه و شکستن بتها نسبت داده اند و این بتها توسط سلطان نصیر یعنی حضرت اسدالله غالب علی بن ابی طالب ع شکسته شد
اما سلطان نصیر از سویی دیگر حضرت صاحب الامر و صاحب الزمان می باشند
چون جد مبارکشان حضرت علی ع شروع دایره ولایت اولیای خاصه محمدیه اند
و حضرت صاحب الامر انتهای دایره ولایت اولیای خاصه محمدیه هستند

تصویر ساعتی را در نظر بگیرید اولین ساعت 1 و آخرین ساعت 12 است که اول و آخر به هم می پیوندد
در ساعت 12
و عجیب این که ساعت 12 مربوط به امام زمان می باشد
و این ساعات بر امامان اثنی عشر شیعه منطبق است
به همین دلیل از میان امامان حضرت صاحب الامر بیشترین شباهت را به مولی الموحدین علی ع دارند و هر دو صاحب شمشیر ذوالفقار هستند و هر دو دارای حکومت ظاهری حضرت علی پنج سال خلافت و دولت ظاهر نیز علاوه بر امامت و ولایت و وصایت داشتند
و حضرت مهدی عجل الله نیز ثمره تمام انبیا و اولیا را خواهند داشت و ماموریتی که هیچ نبی و ولی انجام ندادند به دست مبارک حضرتش انجام خواهد شد و آن استقرار دولت حق در سرتاسر عالم است و استقرار چنین دولتی نیازمند نابودی باطل است

به همين دليل آيه و قل جاءالحق
بر بازوی حضرتش نقش بسته و امام محمد باقر العلوم شأن نزول آیه( و قل جاء الحق زهق الباطل ..)
را در حق حضرت صاحب الامر نیز می داند
پس سلطان نصیر به یک معنی حضرت علی ع است و قل جاء الحق اشاره به فتح مکه و پیروزی بر مشرکین و شکست بتها می باشد
و از سویی دیگر سلطان نصیر حضرت صاحب الامر نیز می باشد و آیه( قل جاء الحق..) استقرار دولت حق و عدل و الاهیون و موحدین به طور کامل برای اولین بار در طول تاریخ است

ان شاء الله

عرفا و سالکین نیز آیه ( و قل رب ادخلنی مدخل صدق ...)
را به عنوان دعا هنگام ورود به امکنه مقدس تکرار می نمایند
که با قدم صدق داخل و خارج شوند
مانند هنگام ورود بر روی سجاده
یا به هنگام ورود به اربعین
و هنگام ورود به مسجد یا اتاق عبادت و.......

در تفسیر آیه (و قل جا الحق زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا )


نقل است از شیخ طوسی با سند به نقل از امیرالمومنین علی ع که فرمود همراه رسول خدا راه افتاده تا به کعبه رسیدیم
پس به من فرمود : بنشین , من کنار کعبه نشستم رسول خدا ص بر روی شانه من رفت پس فرمود : برخیز , برخاستم و وقتی پیامبر ضعف و ناتوانی من در حمل او را دید
فرمود : بنشین , آن گاه پایین آمد و به من فرمود : ای علی ! تو بر روی شانه من برو , و من چنین کردم و رسول خدا ص از جا برخاست و ایستاد من بر روی خانه کعبه رفتم رسول خدا ص عقب تر ایستاد و به من فرمود : بت بزرگشان را بیانداز بتی از جنس مس که با میخ های آهنین به زمین میخ کوب شده بود پیامبر ص
به من فرمود آن را تکان بده من آن را تکان می دادم و پیامبر ص آیه ( جاالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا ) را تلاوت می فرمود , من آنقدر بت را تکان دادم تا از جا کنده شد , پیامبر به من فرمود آن را پایین بینداز .
بت را پایین انداختم و تکه تکه شد از بام کعبه پایین آمدم و همراه پیامبر ص و آله روانه شدیم در حالی که می ترسیدم کسی از قریش یا دیگران در آن حال ما را ببیند (این روایت با کمی تفاوت به طرق دیگر نیز نقل شده )

از سوی دیگر در شأن نزول آیه ( و قل جاءالحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا )
از امام محمد باقرالعلوم ع نقل است
که هنگامی که امام قائم قیام کند دولت باطل برچیده می شود
و همچنین نقل است که این آیه هنگام تولد حضرت مهدی عجل الله بر بازوی مبارکش نقش بسته بود

(ياهو)
با سلام خدمت خوانندگان کانال سلطان نصیر
منطقیون و اهل حکمت ابتدای کتب خویش را با تعریف علم و موضوع آن علم و غایت آن علم آغاز می نمایند
پس ابتدای کانال سلطان نصیر را با توضیح نام سلطان نصیر آغاز می نمایم .

کلمه سلطان نصیر از آیه 80 سوره الاسرا
یا بنی اسراییل استخراج شده
کلمه سلطان بر وزن فعلان از ریشه سلط
به معنی مسلط و چیره است, و بعضا سلطان در ادبیات عرب به عنوان برهان و دلیل هم بکار می رود
و کلمه نصیر به معنی یاری دهنده می باشد

ابن شهر آشوب از کتاب ابوبکر شیرازی از ابن عباس روایت کرده است : (و قل رب ادخلنی مدخل صدق ) یعنی مکه ( و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا ) گفته است : خداوند دعای پیامبرش را اجابت نمود و علی بن ابی طالب ع را به عنوان یاور او داد تا او را علیه دشمنانش یاری ده

علی بن ابراهیم گفته است : این آیه در روز فتح مکه و هنگامی که پیامبر ص می خواست وارد مکه شود نازل شد ( و قل ) ای محمد بگو : (رب ادخلنی مدخل صدق ) و ادامه آیه و گفته (سلطانا نصیرا ) یاری دهنده و کمک
عیاشی از ابوجارد از زید بن علی ع درباره آیه ( واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا ) گفته است یعنی شمشیر

بسم الله الرحمن الرحیم


وقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا ﴿۸۰﴾

 

وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا ﴿۸۱﴾

و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى ياری بخش قرار ده(۸۰)

 

و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است(۸۱)

تعداد صفحات : 301

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3004
  • کل نظرات : 100
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 20
  • آی پی امروز : 377
  • آی پی دیروز : 152
  • بازدید امروز : 1,187
  • باردید دیروز : 293
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 44
  • بازدید هفته : 5,217
  • بازدید ماه : 5,217
  • بازدید سال : 103,755
  • بازدید کلی : 1,172,193